Det är vår!

Nu är våren här! Snön är borta, vintergäck och snödroppar blommar för fullt och fåglarna kvittrar. Flera stugor här omkring repareras, byggs om eller renoveras. I helgen var det många som åkte hit för att göra fint i trädgårdarna... Underbart =) Det är ljusare på morgonen när det är dags att gå upp och man behöver inte ha pannlampan på vid kvällsrundan. Det kliar i fingrarna och jag skulle egentligen bara vilja vara ute hela dagarna och fixa och dona. Men, så fungerar det ju inte i verkliga livet - inte i mitt liv, just nu i alla fall. Nu saknar jag verkligen mitt jobb på 4H! Jättemycket! Så skönt det var att jobba hela dagarna med trädgård, byggnader, stallarna, aktiviteterna med barnen och ungdomarna och framför allt alla djurfödslar nu på våren. Lamm, killingar, kultingar, kycklingar, ankungar, kaninungar...

Något jag lyckats få är någon slags influensa. Jag som aldrig blir sjuk! Kan inte minnas sist jag var såhär dålig sist. Möjligtvis när jag hade bihålsinflammation för något år sedan. Har ont i halsen, öronen, bihålorna, huvudet, hela kroppen värker, har feber, jätteförkyld, fryser och har en fruktansvärd hosta. Är helt slut! Jag hoppas verkligen att jag rensar ur kroppen helt nu, för att sedan kunna starta om ordentligt nästa vecka med massa ny energi och lust att ta tag i saker! Har ju som sagt ett examensarbete som måste bli klart...

På Jazz-fronten går det sakta. Proverna vi tog i måndags var ingen höjdare... Kortisolet var jättelågt igen (men mätbart i alla fall) men T4 var inte mätbart. Vi har höjt Levaxinet något och ska inte ta sköldkörtelprover igen förrän om 3 veckor. Då har det gått 5 veckor sen han började med den medicinen och det är egentligen inte förrän då man kan se hur man ligger i dosering. Kortisolet ska tas varje vecka för att ha koll så han inte hamnar i Addisonkris eller så att det inte är för högt vilket inte heller är bra. Provsvaren på Natrium och Kalium väntar jag på...

Men annars är han ganska pigg och väldigt glad =) Han vill leka, är aktiv och har god aptit. Är dock fortfarande rättså kass i magen. Koncentrationen är ganska okej och vi kör korta "lydnadspass" här hemma och på promenaderna. Han är bara så himla rastlös och har svårt att vara tyst och stilla när jag träffar någon på promenaden som jag stannar och pratar med. Så, passivitet är inte vår starka sida. Det är något vi behöver träna på utanför hemmet! Att "gå fot" börjar han bli riktigt duktig på (nu även utan godis) och vi tränar mycket på "stanna" eftersom det inte sitter helt än. Det går inte alls om det är andra hundar inblandade! Får han syn på någon kompis eller någon som kan bli hans kompis, är det helt kört. Har upptäkt att det är värre när Kimber är med. Även om inte Kimber går fram så är det precis som om Jazz tävlar med honom om vem som får hälsa först... *hmmm*. Jazz har helt klart tävlingsgener med inställning på att vinna! Pälsen blir tunnare och tunnare och de nakna fläckarna större och större. Det blir visst så fram tills Levaxinet är i rätt nivå och så länge kortisonintaget är högt. När T4- och kortisolnivåerna i blodet är rätt kommer pälsen att växa tillbaka (förhoppningsvis). Så jag kan räkna med minst 3 veckor till innan det börjar komma päls... Såren han har lite överallt läker dåligt men det börjar nog vända nu känns det som. Har fått en skitdyr mirakelkräm av min mor, som jag smörjer på innan vi går på promenad morgon och kväll. Har provat paraffinolja, idominsalva och försvarets hudsalva tidigare men utan resultat...

Kommentarer
Postat av: Anna Hernsell

Jag var på 4H i förrgår:D Sååå mysigt med alla lamm mm:D Kram

2009-03-20 @ 10:12:40
Postat av: tina.

Hej jag ska söka ett jobb som mjölkgårdsrådgivare och i det jobbet ingår en massa mjökkvalitékontroller så jag tänkte höra med dig som har läst laktationsbiologi och mjölkkursen (???) ifall du har någon tips på litteratur? Du kan maila mig isåfall.

Jag ser fö mycket fram emot att läsa ditt ex-jobb!



Här håller snön på och försvinner med -lovely!



ha det gött!

2009-03-20 @ 11:10:41
URL: http://pterno.blogg.se/
Postat av: Malin

Åh, Anna vad avis jag blir =) Jag vill också pussa på lammen!!! Hoppas att allt är bra med dig. Såg att du flyttat till MÖ igen?! Tyvärr blir ju inte livet som man alltid tänkt sig... Många kramar

2009-03-24 @ 12:53:40

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0