Jazz: 10 favoriter...

Ja, Jazz mår helt klart bättre nu när han får sitt kortison. Han är lugnare när han ska va lugn och helt klart mer trygg i sig själv. Lyssnar bättre och kan koncentrera sig (lite i alla fall) när jag säger vad han ska göra. Visst att han är mer aktiv nu när han är på G (han orkar bara inte hålla på så länge nu längre...) men det är väl så en riesen ska va? Aktiv och stabil!!! Det ser vi fram emot när det sker - då kanske till och med jag kan säga: "en gång riesen - alltid riesen".

Den ena medicinsorten han får är en glukokortikoid och ska fylla upp behovet av kortisol som han inte kan producera själv. Den andra sorten är en mineralkortikoid som ska balansera salterna. (Alltså är hela binjurebarken ur funktion!) Nu är det inte helt balanserat än så vi vet inte om det är denna dosen han ska ha eller om han ska ha mer/mindre. Han blir snabbt trött och orkar inte alls hålla igång i det tempot han höll förr. Han blir snabbt andfådd och lite lätt grå/blå om tungan. Detta beror på att blodvolymen inte är den samma när salterna inte är balanserade och påfrestar hjärtat lite. Så, det är väldigt viktigt att jag bromsar honom (ganska svårt) när jag ser att det är för mycket - för han själv har ingen aning eller känsla för när det här händer =) Därför får han inte leka med kompisarna Kimber eller Stevie så mycket just nu... Ska på återbesök den 5 februari för att ta nya blodprover. Nu får han också antibiotika för halsinfektionen... vilket gör honom lite kass i magen...  eller så är det Advocate-medlet mot demodexen som gör det... tur att vi inte bor med asfalt, utan har skogen runt hörnet =) Då gör det inte lika mycket om det inte går att få upp allt - för det finns alltid rejält med mossa man kan lägga över så ingen trampar i det *ler*

Så över till 10 av Jazz favoriter...

Följa med - Stanna hemma:
Följa med! Kan sitta ganska länge i bilen... Skönt ställe det där =) Ganska mysigt med egen koja.

Koppel - Lös:
Lös! Helt klart. Då kan jag ju spåra upp något samtidigt...

Dragkamp - Kasta boll:
Dragkamp! Även om kasta boll kommer väääääldigt tätt inpå.

Duscha - Bada i havet:
Bada i havet!! Då kan man hoppa i vågor och det känns och låter så häftigt. När jag ska duscha ska jag stå där inne hur länge som helst och matte bara gnuggar och gnuggar in något som blir skum över hela kroppen och så blir pälsen konstig och luktar helt annorlunda efteråt. Fast oftast får jag bara benen och magen avspolade när det är dåligt väder ute. Det är ganska skönt!

Springa i egen trädgård - grannens trädgård:
Grannens, helt klart! Dom har mycket roligare fåglar i sina buskar som jag kan jaga =)

Kycklingköttbullar - Kycklinghjärta:
Oj, ganska lätt!! Mattes hemlagade hjärta i ugnen med lite timjan på!! mums.

Spår - Uppletande:
Spår! Spårar själv varje dag på kvällsrundan fast matte inte alltid vill det. När jag mår lite bättre har hon sagt att jag ska få spåra "på riktigt". Vadå? Det gör jag väl? Eller? Har ju näsan i marken hela tiden och springer som fasikens där efter rådjuren... Fattar inte riktigt det där med uppletande, men matte blir jätteglad när jag hittar och kommer med saker... Chansar vilt ibland och har jag tur får jag beröm och lite godis. Men ibland så får jag inget utan måste leta igen... *suck*

Leksaker - Trädgårdskannan:
Den stora gröna vattenkannan menar du? Är inte det en av mina leksaker? Den leker jag ju bäst med!! Så det får bli trädgårdskannan då.

Hundgodis - Popcorn:
Vi har aldrig haft popcorn med på någon träning eller så... Men i TV-soffan på helgen väljer jag nog att äta lite popcorn med matte. Har märkt att matte är ganska snål för hon äter de flesta själv. Får bara smaka några stycken. Hon säger att det inte är bra för mig... med allt salt som finns på så hon blåser ordentligt på dom först innan jag får smaka... 

Soffan - Sängen
Jag fick ju inte vara i sängen när jag kom till matte. Men när jag blev sjuk första gången fick jag ligga där och mysa. Och det gör jag nu varje dag =) så jag väljer sängen. Det är bästa stället - man kan se ut också mot infarten. Enda fönstret på det hållet i hela huset, så jag håller koll om det kommer någon eller om Kimer och hans husse eller matte är ute. Tycker om att vakta. Matte säger till mig jätteofta att jag inte får skälla och morra... Fattar inte varför!? Är det inte det jag ska göra? Varna och skrämma folk? Fast ibland är det för att jag blir så lycklig, då blir det lite mer åt det ylande hållet, för att det är någon jag känner och det verkar som om matte inte fattar att hon då ska släppa ut mig så jag får hälsa... 


Kommentarer
Postat av: Lise-Lott

Hej på er!

Nu låter det som det går på rätt håll!!

Vi hoppas att vi snart kan träffas, så Mollie och Jazz får leka och busa!

Kram Lise-Lott & Mollie

2009-01-30 @ 12:01:08
Postat av: Lina H

Hej Malin! Vad mycket din lilla voffe redan har varit med om. Skönt att ni verkar ha börjat få koll på vad som orsakar problemen. Hoppas att du får ordning på det snart. Tänkte kolla med dig om du ska till Mila-mässan någon dag i nästa vecka. Verkade vara en hel del hästaktiviteter så jag tänkte att det kanske var något för dig. Ha det bra!Kramis

2009-01-31 @ 10:13:02
Postat av: Malin

Hej Lise-Lott!

Japp, nu går det framåt men ganska sakta. Ska ju reglera medicinerna om en vecka sen ska det nog kunna bli fart på honom igen och massa lek =) Så i slutet på februari eller i mars ska vi nog kunna få ihop det!! Ska bli jättekul och ser verkligen fram emot att kusinerna äntligen ska få träffas.

Kram på er!

2009-01-31 @ 11:08:02
Postat av: Malin

Hej Lina!

Hade inte planerat att åka dit faktiskt... för jag har massor inbokat denna veckan. Hinner inte riktigt med det jag SKA göra. Så min examen kommer längre och längre bort och nu satsar jag på att ta ut den innan sommaren *suck. Men visst hade det varit riktigt roligt att åka dit men måste nog hoppa över mässan. Ska du dit då?

Den där fikan vi sagt så länge att vi skulle ta, får vi ju se till att den blir av någon gång =) Ska bara få ordning på hunden först - sen jäklar!!!

Många kramar

2009-01-31 @ 11:15:04
Postat av: Lina H

Hej! Haha, du gör som jag och siktar på sommaren. Om man blir klar innan är det bara bonus känns det som. Jag tänkte åka en sväng till Mila och kolla lite ja, kanske hittar nåt spännande eller samlar jag helt enkelt pennor och godis :P Ja, vi måste se till att ses, missade ju ditt senaste besök i Uppsala, men hörde att du avlöste mig på "Hotell Camilla". Vi får höras av helt enkelt! Ha det toppen och lycka till med voffen! kramis

2009-01-31 @ 12:44:11
Postat av: Malin

Ja, "Hotell Camilla" var ett riktigt trevligt ställe att bo på =) Tror att jag bor där nästa gång också när jag ska till Uppsala - om det inte redan är fullbelagt då *fniss

Pennor och godis är inte fel... har nog inte köpt några pennor sen jag började plugga. De man får gratis är ju kanon! Ha det super!!! //Kramelikram

2009-02-01 @ 11:26:15
Postat av: Madde

Hej :)



Tackar, visst är det kul att läsa bloggar :)

Kul att se att det är bättre med din "lill" kille.

Vet hur det är med ett "måndags" ex.

Annars är allt bra, full rulle som vandligt.

Ha det jätte bra.

Kul att höra av dej

Madde

2009-02-04 @ 12:20:35
URL: http://colt.bloggagratis.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0