Morgonmys...

Det var väl tur att jag började tillåta Jazz att vara i sängen =) För det finns inget mysigare än att bli väckt av ett stort svart monster som kommer uppkrypande i sängen på morgonen och ger mattes öga en blöt puss, för att se om det öppnar sig... *fniss*. Och det gör det ju av ren reflex. (Precis likadant gjorde min katt Misen, fast hon var grå och jätteliten men ett litet monster ändå!) Sen är ju jag vaken och det ska kelas, klias och mysas en kort stund tills Jazz upptäcker att det är ganska bråttom ut! Hans mage är ju lika stressad som resten av kroppen och när det trycker på - ja då trycker det på. Och det fungerar fortfarande inte att bara gå i trädgården när det är nr 2. Här ska det springas riesenryck i 190 först innan han hittar bästa platsen och när det är gjort är han "ganska lugn". Någon direkt sovmorgon blir det aldrig. Inte ens på helgen... Som längst kan jag dra ut på det till halv 9 men oftast så kommer lilla ögonpussen vid 7 och efter kel, påklädning och tandborstning är vi ute på morgonpromenix vid halv 8! Som att vara småbarnsförälder kan jag tänka mig =)

Ni som då känner mig väl förstår ju att detta är en stor förändring av hela mig och mitt sätt att leva! Jag är ju egentligen kvälls- och nattmänniska och har aldrig varit direkt pigg och vaken på morgonen. Kaffe krävs först och sen frukost efter 1 timmes vakentid ungefär. Fast det stämmer ganska bra nu för morgonrundan tar nästan 1 timme och innan Jazz fått sin frukost och ätit upp den är det dags för mig =) Har ett litet problem just nu bara och det är att jag har fått liten släng av panikångest och ibland känns det som om den där lilla väggen (som jag brakade in i rejält för något år sen) kommer och puffar och buffar på mig lite... Inte helt bra och har för mycket att göra, så jag har svårt att styra upp det. Har försökt göra ett litet schema att gå efter så att jag får in allt på ett bra sätt men det rubbas hela tiden *suck*. Jag försöker ta tag i det men det jag antagligen måste göra är att släppa pressen på att ta ut examen innan sommaren. Det får bli när det blir helt enkelt!

Jazz var ju på återbesök i måndags hos Staffan och tog nya blodprover. Han luktar lite aceton i andedräkten men har som tur är inte diabetes också!!! Det beror på att när kortisonet tar slut, förbränner han sitt fett istället för glukos och det bildas ketonkroppar. Provet visade att han inte alls får tillräckligt med kortison så vi har dubblat dosen nu och ska dit på måndag igen för att ta nya prover. Eftersom Jazz är så himla aktiv och lättstressad tror jag att han kräver mer just nu tills han får balans och då kanske vi kan sänka dosen i ett senare skede... Men det tar nog någon månad till. Då vet vi också om sköldkörtelproverna har stabiliserat sig eller om han ska behandlas för det också.

JAHA - och nu snöar det! Och det ska visst komma massor... Jag som vill ha vår och sol och värme! NU!!!


Kommentarer
Postat av: Ängeln

Det är ju det som är charmen med hund! Man kan inte ligga och sova bort dagarna. Har du haft riesen innan eller är han din första? De är ju väldigt aktiva som unga och brukar bli trevliga när de är så där 4-5 år...

2009-02-11 @ 11:13:56
Postat av: Malin

Hej på dig, Ängeln

Nä, klart att man inte kan sova bort dagarna. Har ju massor att göra. Men ibland skulle det vara skönt att bara ligga kvar ett tag där i värmen och slippa klä på sig alla dessa kläder för att inte frysa ihjäl i Skåneblåsten! =)



Han är min allra första hund och jag valde riesen! Vet ju inte hur mycket du läst tidigare av min blogg... Men om du gjort det kanske du förstått att han inte är normal eller beter sig normalt, eftersom han är sjuk. Har inga problem alls med att han är aktiv - det är bara roligt! Men det är inte kul att alla tror att man misslyckats med uppfostran "Du har inte funderat på att gå någon kurs eller så?" när problemet är att han inte kan hantera sig själv!!! Han är faktiskt väldigt väluppfostrad =) även om det är ganska få som får se det. Sjukdomen (-arna) försöker vi nu hitta rätt medicinering till och jag hoppas att han ens hinner bli 4-5 år...

2009-02-11 @ 12:35:47
Postat av: Ängeln

Hur gammal är han? Jooo har förstått han är sjuk. Men ALLA riesen är mer eller mindre galna som unghundar så jag tror nog inte bara det handlar om att han är sjuk... dom är jobbiga och sluta lyssna på folk i stället. Det är skillnad på att ha en riesen... de är inte som andra hundar. Visst han är jobbig men det jag läser om här på din blogg påminner om en alldeles vanlig risenunghund.

2009-02-11 @ 13:28:02
Postat av: Malin

Han är nästan precis 1 år! (+ några dagar)

Ja, de jag pratat med eller träffat som har riesen skrattar och säger samma som du. Helt normalt beteende för en riesen! Ja, till viss del kan jag hålla med och jag tycker att vissa saker han gör är "helt okej för sin ålder" och jag vet att de mognar sent =) Att de är små vildhjärnor och att de hittar på egna små saker som DE tycker är rätt och riktigt, har jag fattat och så också upplevt... MEN, jag märker STOR skillnad när han mår bra och när han inte mår bra. Tyvärr har han ju då mått ganska dåligt under hela sin uppväxttid med små små små perioder av riktigt trevlig tid! Skillnaden är ganska tydlig och det har inte med rasen, kön eller åldern att göra. Tyvärr - måste jag säga!

2009-02-11 @ 14:02:46
Postat av: Ängeln

Verkligen tråkigt för dig!!! Nu menar inte jag att vara otrevlig men ärligt talat har du inte haft hund eller riesen innan och fått en hund som är sjuk är det svårt att avgöra. Hur vet du då vad som kan vara hormoner osv? Det är ju något som faktiskt kommer med erfarenhet. En risen hittar oftast inte på SMÅ saker eller har SMÅ egna idéer. Jag känner riesen som är 2-3 år gamla och fortfarande galopperar på väggarna inomhus. Om du inte har haft en frisk riesen hur kan du då veta vad som är vad

,om de du pratat med eller träffat som har riesen skrattar och säger samma som jag. Jättetrist att din hund är sjuk men du verkar söka lösning på alla problem i att hunden är sjuk i stället för att lyssna på de som har erfarenhet.

2009-02-12 @ 15:03:49
Postat av: Malin

Tror du jag är född igår?

Jag menade inte heller att det var "små" saker han hittar på. Jazz har helt normala riesenbeteende också och det är jag väl medveten om! Vissa riktigt roliga och andra mindre...

Jag lyssnar på de som har erfarenhet (både av riesen och andra raser) och det är också dessa som träffat oss längre stunder och flera gånger (inte bara pratat med) som sagt att "något är fel". Jag har träffat andra riesen i olika åldrar och har också kontakt med riesenägare och INGEN av dessa hundar är som Jazz. De hundägare och hundar vi/jag träffar varje dag på våra promenader märker också stor skillnad på hans uppförande, om han mår bra eller inte.

Hormoner? Skulle han då varit hormonstinn sedan han var 12 veckor gammal? Nja, det köper jag inte riktigt för någon större skillnad då och nu är det inte. Men om han hade haft alla hormoner han ska ha, kanske han hade varit som en bufflig och ostyrig unghund ska va! =)

2009-02-12 @ 15:49:24
Postat av: Malin

... och ett litet tillägg till Ängeln...

De riesenägare/hundägare som sagt att han är helt normal är de som jag bara pratat med och förklarat hur han är (en del av det), de som träffat honom korta/få stunder och oftast då under de "bra perioderna" eller de som inte känner mig eller Jazz och läser min blogg =)

2009-02-12 @ 16:15:46
Postat av: Ängeln

Men nu läste du inte alls vad jag skrev! Jag säger inte att jag inte tror på att det är nåt fel på din hund!!!!!! Men efter att ha läst igenom din blogg... så verkar det som att det du fokuserar mest på är att din hund är sjuk. Din BLOGG är det ENDA jag utgår ifrån. Och utifrån vad jag läser här så verkar du förklara ALLA problem som du har med din hund på att den är sjuk och MIN kommentar var att många av de saker som du verkar hänvisa till att han är sjuk verkar vara saker som är rätt typiska för odrägliga riesenunghundar. Vilket var min kommentar samt att du i så fall kanske skulle lyssnat på det som du hänvisar till í kommentaren



" Ja, de jag pratat med eller träffat som har riesen skrattar och säger samma som du. Helt normalt beteende för en riesen! "



Och hade jag varit i dina skor hade jag blivit GLAD om någon hade sagt att det kanske inte bara är så att din hund är sjuk.. men du väljer ju själv..

2009-02-13 @ 13:59:17
Postat av: Malin

Okej jag skulle kanske skrivit "en del av de jag pratat med" och inte "de jag pratat med..." det hade ju såklart passat bättre! Det var mest den första tiden jag hade honom jag frågade andra om allt han gjorde var "normalt" för rasen eller inte.



Min blogg är som en dagbok och här skriver jag det mesta om Jazz och hans liv. Både roliga och tråkiga saker. Jag har själv tittat tillbaka lite i bloggen nu efter dina kommentarer och tycker inte alls att jag skyller allt på att han är sjuk. Jag vet att det mesta han hittar på är helt normalt. Däremot beror vissa överslagshandlingar på att han är/varit sjuk och det har varit svårt att styra upp saker rätt och riktigt, för att han inte fattar.



För utan kortisol i kroppen - blir man tom i knoppen!

2009-02-13 @ 18:38:09

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0