Laddad som tusan =)

Haha, ja mitt lilla monster är laddad och det är så skönt att han har orken och lusten att hålla igång! Vi tar morgonrundan som vanligt på nästan 1 timmes promenad. Den går liksom inte att korta ner för då har jag en som inte hinner med att göra nr 2 (krävs mycket rörelse och länge för att magen hans ska komma igång ordentligt). Nu räcker det med att jag visslar till så stannar han och kollar på mig för att få antingen "slut" eller "kom hit". Han stannar också självmant på de ställen jag tjatat och tjatat och tjatat under en lång period att han ska stanna på... Han springer inte heller bara iväg helt okontrollerat och som besatt i en massa spår, utan har bättre koll på var jag är och var vi ska gå. Lite avstickare blir det såklart men det ska vi succesivt jobba på! Så nu kommer det lite koncentration och sammarbetsvilja smygande! Känns så skönt och jag blir så lycklig - och då blir Jazz också ännu mer lycklig än vad han redan är! 

Lunchrundan blev idag en sväng upp på ängen med bollkastaren och en påse med några uppletandeföremål. Kalkonköttbullar blev det i godispåsen och det kan locka Jazz att göra det mesta! Mums!!! Först fick han springa av sig lite men eftersom det är snö så studsar ju inte bollen när den landar så han blev lite förvirrad eftersom han inte riktigt hann med att se var bollen blev av. Han hoppade på bakbenen framför mig som en galning, skällde och slog med käftarna för att han tyckte att jag skulle kasta. Men kastet var ju redan kastat... Så istället för vanligt: springa efter bollen/hämta/lämna över till matte, blev: snabbast som hittar tennisbollen i snön vinner! Jazz vann flesta gångerna =) Sen blev det en uppletanderuta i dungen, som jag slängde in 3 olika saker i. Jazz var uppbunden i ett träd en liten bit bort under tiden och han var jätteduktig. Tyst och snäll och bara väntade... Han visste precis vad det handlade om här jag gick med honom bort mot rutan och han hittade sakerna galant, en efter en. Och en liten köttbulle fick han för varje sak han kom med och överlämnade. Älskar mitt lilla hjärta jättemycket!

När det sen är dags för att vara passiv mellan promenaderna fixar han detta också mycket bättre nu. Inte alls lika rastlös, gnällig eller "på mig" hela tiden. Han ligger snällt och vilar och ibland sover han ganska hårt och benen de går på honom och gnyr, morrar och skäller lite i sömnen. Han är så söt när han sover... Ja, annars också för den delen!!!

Ikväll ska vi på födelsedagskalas hos systern min. Det blir fullt hus och mycket rörelse. Tur att han sovit så mycket idag =)

Var hos veterinären och tog nya prover igår. Hans acidos är tillrättad med bl.a bikarbonat i maten, blodsockret ligger bra och kalium är okej. Natrium väntar jag på för något blev fel... Men får reda på det i dag eller imorgon. Det är natriumet det hänger på nu om han ska ha mer mineralkortikoid eller inte. Det handlar om kvoten Na/K som ska ligga över 30 - helst 35 för att njurarna inte ska släppa igenom för mycket vätska och så att de inte till slut mister sin funktion eller kollapsar, för blodvolymen, osmos och självklart för lilla hjärtats skull. Kortisol är fortfarande inte avläsbart... Ska visst helst ligga på minst 100 nmol/L i alla fall och maskinens lägsta värde den kan mäta är 13,8 nmol/L. Han ligger alltså under 13,8 då på eftermiddan! Så, för att inte gå in i Addisonkris la vi till lite kortison till. Inget som är farligt utan det är farligare för honom att få för lite just nu! Nästa vecka ska jag dit på morgonen för att se vad han ligger på 2 timmar efter han fått sin medicin och innan den "hinner förbrukas" under dagens lopp... 

Kommentarer
Postat av: tina.

Hejjar på er!

2009-02-18 @ 10:10:25
URL: http://pterno.blogg.se/
Postat av: Malin

Ja, något natriumtest har det tyvärr inte blivit... Kliniken har inte fått postleverans än. Det är ganska viktigt dock, men vi får vänta tills nästa vecka och ta nya prover då. Han dricker så förfärligt mycket bara och var ute och kissade mycket och läääänge varannan timme inatt *suck. Måste nog få upp natriumvärdet en hel del skulle jag tro, innan njurarna brakar! Han har inte vätskebrist än i alla fall. Skönt är ju det. Hittade ett arbete om storpudel och där står det att kortisolvärde under 28 nmol/L och bl.a. dålig saltbalans (Na/K-kvot) tyder på just Addisons.

Det är tur att det finns medicin =)

2009-02-19 @ 12:05:59

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0