SNÄRJMÅRA! *suck*

Hundägarens värsta mardröm???
http://www.biologi.lysekil.se/Sn%C3%A4rjm%C3%A5ra.jpg

Ja, vad med kan man säga? Hatar!!! Trots att Jazz knappast har någon päls lyckas denna hemska växt just snärja sig in i de få hårstråna på denna i övrigt nakna kropp. Än kommer det ingen päls... Men TÅLAMOD säger de som vet och kan. Hmmm Malin - tålamod? Knappast ... Men jag jobbar på det =) Svårt att ha kvar något tålamod efter att snart i 1½ år brottats med sjukdomar, men invärtes och mentalt är han på väg uppåt i alla fall. Värre är det på utsidan. Men vad gör det - det är ju insidan och inte utsidan som räknas =) Eller hur? *hihi* Såhär ser han ut nu.

    

Det jag undrar över är om allt detta han lider av kan gå som dolda fel? Det kan ju inte vara meningen att en hund som inte ens är vuxen ska vara såhär sjuk p.g.a. hormonella fel och biverkningar/följdsjukdomar av dessa och inte få ersättning för alla utlägg som försäkringen inte tar. Det måste ju vara något han är född med som inte kunde hittas på veterinärbesiktiningen. Men det är inte lätt att få svar på detta! Vem kan svara på det??? Hela hundvärlden verkar vara hemlighetsmakeri tycker jag... Både bland "hundfolk", försäkringsbolag och uppfödare. Friska hundar går bra att prata om men när de är sjuka... usch och fy! De ska liksom bara försvinna ut i ingenstans... de räknas inte liksom. Men Jazz räknas! Hela han!! Han är älskad och han älskar livet, mat, kel, barn, uppmärksamhet, min syster, agility, hjärngympa och annat där han står i centrum. Ja, och så sin matte såklart =)

Jazz har då ovanpå allt fått bitestikelinflammation. (Varning nu för känsliga läsare) Trodde det var en tumör eftersom knölen på testikeln växte snabbt trots antibiotika. Men igår sprack den... En ordentlig varböld! Och kvar blev en stor krater rakt in i pungen. Denna ska jag nu hålla ordentligt ren och han får gå lite längre på antibiotika än vad vi tänkte från början. Jag blev ju också extra orolig för just tumörer och cancer, sedan jag fått reda på att Jazz pappa fick lämna jordelivet för inte så längesedan för just cancer - i mjälten. Jobbigt!

Kommentarer
Postat av: Anonym

Hej,undrar bara ,varför ser han så uppsvälld och svullen ut?Har han medicinerats hela sitt 1-åriga liv?

Och.hur gammal blev pappan?

Stackars Jazz,vilket hundliv...

2009-08-05 @ 08:43:11
Postat av: Malin

Hej! Du får gärna undra =) Han ser extra uppsvälld och svullen ut just där på korten för han har precis ätit. Mätt, go och glad!

Sen har inte effekten av Levaxinet för sköldkörteln satt in riktigt än. Tar några veckor till. Han har varit som ett hängbukssvin tidigare, så nu är han riktigt fin... Han har medicinerats för sina hormonella problem sedan han var 11 månader gammal och kommer att göra det hela livet. Men problemen startade betydligt tidigare, men vi trodde då att det "bara" var återkommande infektioner och allergier han drabbats av (vilket är typiskt för just obehandlad Addison's).

Pappan blev 10 år. Ja, det har varit en jobbig tid men han har hela tiden varit levnadsglad, nyfiken och lycklig. Därför har jag och veterinären valt att behandla.

2009-08-05 @ 16:05:18
Postat av: Mirja Lindberget

Hej Malin! Jag har följt din blogg och det elände ni har gått igenom. Det låter kanske kallsinnigt, men jag kan bara råda dig att låta Jazz sluta sina dagar. Jag tror ingen av er mår bra av det här och du har verkligen försökt få honom frisk. Jag har själv tagit bort en hund av skäl som jag inte kunde styra över och det är jobbigt, men idag känns det som rätt beslut. Försök istället att glädjas åt allt som Jazz har lärt dig!

2009-08-05 @ 23:24:38
Postat av: Malin

Hej Mirja! Jag förstår att du tycker så och det är säkert väldigt många med dig som gör det och det har jag också gjort i omgångar under hela tiden. Jag har frågat veterinären flera gånger om han tror att det blir bättre framöver eller om vi ska avsluta. Men han har behandlat hundar som varit "under ytan" och med rätt inställd medicin levt ett långt, annars friskt och bra liv. Problemet har varit att Jazz växt och återhämtat sig under tiden och balansen har därför rubbats under medicineringens gång. Det är ju inte förrän nu som blodproverna varit bra och det tar några veckor innan immunförsvaret och ämnesomsättningen rättar till sig. Därför vill jag ge det lite mer tid. MEN!!! Jag har satt ett datum för Jazz skull. Om det inte vänder tills dess så får han somna in... och jag tycker inte det är kallsinnigt, för ibland är det bara ett måste.

2009-08-06 @ 23:29:50
Postat av: Caroline

Hej Malin



Du behöver nog inte oroa dej för tumörer på Jazz för att hans pappa Kaiser (Cooper) hade det. Han var över 10år gammal o har inte varit sjuk en enda dag i hela sitt liv, han tränade o levde ett väldigt aktivt liv fram till några timmar innan han dog. Det enda som avslöjade att han var gammal var det gråa skägget, annars såg han ut o rörde sej som en 5-åring.

Jag har även Jazz bror Jaguar som är en pigg o frisk hund så att det skulle komma från deras mamma tror jag inte heller..

Du kanske skulle ta Jazz till en annan veterinär?

En bra veterinär borde inte låta en så ung hund gå igenom så mycket, det verkar som att han mest vill tjäna en massa pengar på dej..

2009-08-07 @ 17:14:09
Postat av: Malin

Hej Caroline! Om en knöl dyker upp någonstans och växer till sig snabbt, så blir man lite orolig - om pappan haft cancer eller inte. Det bara kom samtidigt ungefär... inte konstigt att man funderar tycker jag?! Men nu är jag inte orolig för det längre.

Ja, någonstans kommer det från i alla fall, men det kanske är så att Jazz är den enda som blivit sjuk tidigt i kullen. Så vad tiken nedärvt vet vi ju faktiskt inte förrän det gått några år till.



Tror inte alls att veterinären är ute efter mina pengar. Han tycker att Jazz är en trevlig och glad hund som är värd att "satsa på"...

2009-08-07 @ 17:40:54
Postat av: Karin

Vad du får kämpa, Malin. Du måste vara en av världens starkaste människor! Hoppas lillkillen får tillbaka sin päls snart, så att den är tjock och fin när vinterkylan kommer till oss i Skåne. :)



Läste de andra kommentarerna och kan bara säga att jag är helt säker på att du (med eller utan veterinärens hjälp) vet när det är dags att släppa taget. Kämpa på! Jag tänker på er. :)



Kram

2009-08-08 @ 08:58:15
URL: http://someoneelise.blogg.se/
Postat av: Malin

Japp Karin! Nästan lika stark som Pippi =) Fast det är ju såklart inte så du menar... Men tack!! Fast jag är ganska stark annars också! Körde förbi en hage med får i förrgår och en stor och fet tacka hade hamnat på rygg i en liten håla och låg med alla 4 mot himlen. Trodde hon var död, men när jag kom fram "sprallade" hon med benen. Hon kunde inte komma runt själv så jag hjälpte henne. Hoppas att allt gick bra med henne sen... hon hade nog legat där länge för hon var helt slut stackaren!

Tror faktiskt att jag "vet om det är dags när det är dags" vad gäller Jazz och det är inte riktigt än i alla fall <3

2009-08-08 @ 23:46:28
Postat av: Ängeln

För mig är det helt obegripligt att du har en så sjuk hund som uppenbarligen inte mår bra och inte tar hunden till en annan veterinär för ett utlåtande.

2009-08-16 @ 09:24:39
Postat av: Malin

Vad ska den andra veterinären då göra förutom att börja om från början igen med alla prover som går att ta - som redan är tagna? Ja, avliva då är ju ett alternativ. Vilket inte är aktuellt just nu. Han vet nog vad han gör!

2009-08-17 @ 11:29:33
Postat av: Ängeln

Har du kontaktat uppfödaren för att driva saken som ett dolt fel? Eller ringt och pratat med försäkringsbolaget om saken?



Sen om du får rätt? Det är ju en sak emellan försäkringsbolagen där de gör en bedömning om det kan gå som ett dolt fel.



Men klart är att hunden är sjuk och inte borde se ut som den gör. Det kommer alla oavsett vad hålla med dig om.

2009-09-01 @ 07:38:14
Postat av: Anonym

Har du kontaktat uppfödaren för att driva saken som ett dolt fel? Eller ringt och pratat med försäkringsbolaget om saken?



Sen om du får rätt? Det är ju en sak emellan försäkringsbolagen där de gör en bedömning om det kan gå som ett dolt fel.



Men klart är att hunden är sjuk och inte borde se ut som den gör. Det kommer alla oavsett vad hålla med dig om.

2009-09-01 @ 07:39:07
Postat av: Malin

Har försökt överallt. Försäkringsbolaget, SKK, jurist/advokat och all information om Jazz sjukdomar är sickat till uppfödaren ...

Alla säger att jag ska ta det direkt med uppfödaren. Men denna är tyvärr totalt ointresserad av både mig och Jazz, verkar det som. Men jag får väl ta i snart och sätta lite krav!?

2009-09-01 @ 15:18:34
Postat av: Charlotta

Så här ligger det faktiskt till.

Jag är absolut inte ointresserad av Jazz. Dock har jag under en lång tid inte vetat hur det varit med Jazz.

Om man inte hör ett ljud ifrån valpköparen så antar man att allt funkar bra och hunden mår bra.



När problemen började för Jazz så gav jag alla tips jag hade. Jag redogjorde för allt valparna hade ätit och gjort under sin uppväxt hos oss mm mm.

Efter hans tandreglering som skedde juli 2008, så har dock Malin varit totalt ointresserad av att ha kontakt med mig.

Jag såg Jazz när vi hade valpträff och då såg han fullt frisk ut!

Sen hörde jag inget om honom förrens Malin hörde av sig och ville ha pengar för tandregleringen. Det skedde mer än 6 månader efter tandregleringen. Jag betalade TROTS att de krav som ställdes innan inte var uppfyllda. Allt enligt Svenska Kennelklubbens köpeavtal.

Jag frågade då Malin hur det gått med Jazz och hans tänder. Först då berättade Malin vad som var fel med hunden, dvs nuvarande sjukdom. Detta var i våras någon gång.

Jag erbjöd mig att köpa tillbaka Jazz 16/7-2008.

Jag har erbjudit mig att driva hans problem som dolda fel. Det gjorde jag i juni 2008. Då handlade om hans allergier. Malin har inte nappat på det förslaget.

Erbjudandet står fortfarande kvar, men bollen ligger hos Malin. Utan kompletta journaler och veterinärutlåtande så kan man inte driva det som dolda fel.



Helst ärligt Malin, så undrar jag vad du egentligen vill att jag ska göra?

2009-09-02 @ 14:22:50
URL: http://www.riesenspass.se
Postat av: Malin

Hej Charlotta!



Tänker faktiskt inte ta allt detta med dig här MEN läsarna ska veta att det du skriver är faktiskt inte riktigt korrekt. DU skulle kolla upp med försäkringsbolaget hur man gick till väga med dolda fel - och hörde jag av dig sen? Det var inte jag som inte nappade på förslaget eftersom det var JAG som frågade om man kunde driva det som dolda fel - utan det handlar faktiskt om en ointresserad och nonchalant uppfödare som aldrig gav ett svar!



Jag hörde också av mig INNAN tandregleringen och frågade hur man gick till väga och om jag skulle betala detta själv eller om det vad du som uppfödare. Du erbjöd dig då att betala för operationen och att det skulle dokumenteras med bilder. Det var EFTER operationen du ändrade dig och sa att det inte "gått rätt till" och att jag skulle ta honom till din veterinär för ett andra utlåtande men betalade av "goodwill".



Och valpträffen - frågade du ens hur vi hade det?



Eftersom du propsade på att vi skulle ha samma försäkringsbolag på hundarna finns ju alla journaler m.m. redan på plats...



Trodde faktiskt att en uppfödare skulle vara mer intresserad överlag av valparna man sålt och att hjälpa valpköparna, men det kanske inte alls är så i detta fallet?



Tar resten med dig privat och inte för allmän läsning!

2009-09-02 @ 17:11:12
Postat av: Charlotta

Jag svarar här också så det blir rätt.

Nej du har fel. Det var jag som tog upp detta ang dolt fel. Det gjorde jag 11 juni 2008.

Kom du fram på valpträffen och sa hej?

Jag rekommenderade samma bolag, ja.

2009-09-02 @ 22:47:00
Postat av: Lollo

Hej.

Tragiskt allt det som har hänt med din Jazz..verkligen..

Din tidigare kommentar om din uppfödare gjorde mig besviken :" Men denna är tyvärr totalt ointresserad av både mig och Jazz, verkar det som."

Här känner jag att jag måste få försvara henne!! Folk ska inte gå och tro att uppfödaren inte bryr sig! Känt henne bra länge och vet vad hon går för, vet att skulle en valpköpare till henne ha problem så hade hon ALDRIG varit ointresserad. Med många bollar i luften kan man inte ha koll på alla sina valpköpare, hör inte dem av sig så tror man ju att allt fungerar som det ska. Efter 10 års uppfödning så finns det ju ett antal valpar eller hur? Vet att det finns ett STORT engagemang från uppfödaren och tror många valpköpare håller med!!

Som sagt, mycket tragiskt med alla sjukdomar men du hade fått stöd, hjälp och råd om du hade involverat uppfödaren från början till slut..skyll inte på henne.

2009-09-03 @ 17:47:36
Postat av: Malin

Hej Lollo!

Håller inte med dig alls. Men du får ju tycka som du vill...

Hon har i sina kullar enligt henne själv fått EN sjuk hund och denna är Jazz. Då kan jag tycka att hon borde engagera sig lite i denna om hon nu skulle vara en så engagerad uppfödare. Hon har också fått information om att jag uppdaterar läget med Jazz här i bloggen. Fanns intresset borde hon likväl läsa här som om jag skickade informationen via mejl. Och hur seriöst är det att inte involvera sig när man får upplysningar från andra håll att läsa bloggen? Jag har försökt hålla henne ajour med information och upplysningar, men när man inte får någon feed-back så tröttnar man på att höra av sig. Så enkelt är det!

2009-09-04 @ 13:10:57
Postat av: Malin

Erkänner att jag haft fel till viss del angående dolda fel och tycker läsaren ska få reda på det. Såhär var det (tagit delar av mejlen skickade mellan oss):



"Mejl från uppfödaren 11/6 2008;

Vad tror veterinären om det hela egentligen? Är det nån allergi som utlöst det? Om han misstänker att det är något medfött eller nåt som borde synts vid besiktningen vid 8v, så kan man ev driva det som dolt fel också. Om försäkringsbolaget går med på det, så kan du få ut lite mer pengar. Bla för självrisk och lite sånt. Jag tror det är svårt men kanske värt det, om veterinären tror det går.

Svar till uppfödaren 11/6 2008;

Det har inte blivit billigt för mig alls det här, så JA det hade inte varit helt fel att driva det som dolda fel! Du får gärna förklara lite hur man går tillväga om man ska driva det som dolda fel.

Svar från uppfödaren 12/6 2008;

Jag vet inte riktigt hur man gör med dolda fel. Jag har aldrig drivit det, förutom när hundens eget bolag strulat. Jag tror på journalkopior samt utlåtande från veterinären. Men hör vad han säger, de kanske har gjort det innan. Jag ska fråga mitt ombud också. Jag förstår att det kostat massor! Usch och fy!"



Kolla med mitt ombud... Gjordes det någonsin? Det är ju uppfödaren som ska driva och ta reda på vad försäkringsbolaget vill ha för uppgifter! Det är uppfödaren som har denna försäkring - inte valpköparen.



Tycker att kommentarer angående mitt och uppfödarens "förhållande" inte hör hemma här, så i fortsättningen läser jag inläggen själv men lägger inte ut dom här på bloggen!

2009-09-04 @ 13:39:35
Postat av: Lollo

Som du också sa...håller inte med dig alls, men du får tycka vad du vill..Eftersom du inte bett henne om hjälp så kan du ju inte kräva nåt heller. Intresset har alldeles säkert funnits där men eftersom du valt att inte kontakta henne så kan man ju inte tränga sig på en valpköpare bara för det.

Hur har du försökt hålla henne ajour?? Att hon inte läst bloggen det kan jag också förstå..hade jag inte heller gjort, man hade velat veta "live". Man kan inte tvinga sig på nån som inte vill själv..

Jaja..detta är inte min sak, tycker bara inte om att du svartmålar henne som oseriös. Jag vet iaf att hjälpen finns där oavsett vem eller vad det gäller...end of story..

2009-09-04 @ 13:42:47
Postat av: Malin

Inte bett om hjälp? Har du då tagit del av allt som skett mellan mig och Charlotta? Uppfödare ska erbjuda hjälp, anser jag, när de vet att allt inte står rätt till med de sålda valparna. Livslång support står det på Riesenspass hemsida att valpköparna ska få...?



Har pratat med andra uppfödare och hundägare som håller med mig om att Charlottas beteende mot mig har varit ganska oseriöst... Sen att det inte gäller alla valpköpare är en annan sak.

2009-09-04 @ 14:09:33

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0