Härlig tid att se fram emot =)

Jazz är snart 8 månader och med det kommer nya förändringar i kropp & själ. Många säger att tiden mellan ungefär 8 månader och 1 års ålder är en jobbig tid - det där med fysisk och psykisk könsmognad och så. Men, jag tror bara att det blir en förlängning på det jag redan haft i 5 månader =) Så, jag lär nog inte märka mycket av det! Det kanske till och med blir enklare?! Bara att hoppas på det bästa!

Men lite har jag då märkt redan nu i veckan. Förändringen kommer blixtsnabbt! Jazz och grannens schäfer Kimber (som är en 7-årig (?) ganska dominant hane) sprang runt och busade lite som vanligt, när Jazz helt plötsligt hoppade upp på ryggen på honom. Men, Kimber knäade lite bara och gick därifrån. (Ja, som vi då vet är han inte homosexuell *fniss* utan visar sin dominans) Han har alltid varit dominant, vilket jag fått höra att valpar inte kan vara! Va? Då har ni inte träffat min valp i alla fall... Jag trodde att det skulle smälla till ordentligt denna gången för ett spräckt ögonbryn på midsommarafton ska väl inte räcka för att tukta min gangster. Han är så himla klättrig i ansiktet också - vilket Kimber hatar och det visar han ganska tydligt med att morra, visa tänder och bita Jazz över halsen. - Vadå? Jag bryr mig inte ett dugg, säger Jazz och fortsätter lika glad och ivrig som vanligt. Ganska speciellt beteende för schnauzer, tror jag, det där att inte bry sig och klättrandet i ansiktet. För Stevie (som är en annan kompis till Jazz här i lilla stugbyn) är dvärgschnauzer och klättrar också lite i ansiktet. Fast inte mot Kimber då - alla andra hundar har respekt för honom! Så, jag tror att det blir lite tufft mellan grabbarna innan de gjort upp och om Kimber ska fortsätta vara "the boss" eller om Jazz får ta över. Återstår att se! Bara det går hyfsat lugnt till... *pust*

En annan sak är att Jazz har börjat "prata" i olika röstläge. Skallet är också tydligare när han visar glädje eller när han är vaktar. Jag har fortfarande lite svårt att skilja på hans enerverande skäll, hoppande och fruktansvärda bitande - om det är att han behöver gå ut och göra nr 2 (vilket jag försöker hålla till speciella tider på dygnet så det inte blir ett himla spring hela tiden) eller om han vill göra något för att han är uttråkad. Ibland gör han likadant när han är trött och bara vill att jag ska sitta hos honom och mysa tills han somnar. Hmmm. Det nya ljudet är ett jollrande ljud som kom ut från hans mun igår när vi gick en runda på Bollerup och tittade på hästarna. När jag var och fick Jazz klippt vad det en hane där som jollrade jättemycket . Så jag vet vad jag har att se fram emot =) Ja ja, bättre än att han ska skälla hela tiden!

På tal om vaktskallet! *asgarv* Härom dagen kom det en bil med 3 vuxna herrar i som skulle prata om Bibeln och Guds ord. Vad de gör här på hösten i ett sommarstugeområde kan man ju fråga sig - kanske bara en täckmantel för att kolla vilka hus som är obebodda? De började i alla fall med att knacka på i Kimbers hus och frågade om de var intresserade av information om Gud!? De påpekade att de tyckte Kimber var stor och husse i huset sa att han var ganska farlig om de inte var hemma! ;-) Efter att de var klara där - tog inte så lång tid - skulle han gå över hit. Jazz satt och skällde i sängen och tittade ut mot infarten (det enda fönster som finns åt det hållet och man ser jättebra från sängen tycker Jazz) Jag gömde mig lite vid sidan för att se hur de ställde sig till min vaktande unghund. Han vände snabbt och satte sig i bilen!!! Hihi... bra jobbat Jazz!! Duktig vovve!

Jag har ju satt igång med mitt examensarbete nu! Håller på med den praktiska delen (massage- & ryktbehandlingar på häst) och håller till på Bollerups Naturbruksgymnasium. Antingen är jag där på förmiddagen eller på eftermiddagen alla vardagar i veckan. Jazz är då hos dagmamma/-pappa eller rättare sagt hos mina föräldrar uppe på firman. Far som tyckte det var sååååå onödigt att skaffa hund är nu den som tycker det är synd om Jazz att han ska behöva sitta i bilen helt ensam, hela 2 timmar om dagen. - Stackars liten, han har det bättre här hos oss! I fredags kunde han tyvärr inte vara på firman utan var med mig "på jobbet". Hittade en fin plats för bilen i skuggan och han hade mysigt täcke, sitt älg-gosedjur och ett gammalt märgben att gnaga på i buren. Och när jag kom till bilen igen när jag var klar - sov han så gott så!!!

Idag ska vi (och alla andra som tränat för Rutger i Skurup) till Eva för att grilla och minnas vår käre hundtränare. Det ska bli roligt att träffa alla igen och bra träning för Jazz att bara få sitta och titta på alla hundar...

Kommentarer
Postat av: Catja

Heja Jazz friskt humör! Fan, va bra det kan vara med en vaktig stor hund eller?? Hahaha

Nu ska jag åka till en stor robotgård i Rävemåla... Kul!

Kramet å pusset!

2008-09-29 @ 11:56:54
URL: http://catjalainen.blogg.se/
Postat av: Catja

Klart vi måste ta ett partaj!

Vad jag vet nu så är det på fredagen om två veckor kl 15 på eftermiddagen. Kommer även att stå i montern på torsdagen verkar det som. Petra kommer nog ner med! :)

Kramis!

2008-10-03 @ 11:43:48
URL: http://catjalainen.blogg.se/
Postat av: Lina H

Åh sötaste vovven! Ni verkar ha det så bra! Går exjobbet som det ska? Nästa vecka ska jag läsa en kurs i Alnarp, men nån vecka därefter tycker jag bannemej att vi får ses. :)

2008-10-03 @ 14:42:57

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0