Gummistövlar, Regnställ & Pannlampa

Då var hösten här med allt vad det innebär.

Förr (innan Jazz kom in i mitt liv - eller rättare sagt: "blev mitt liv") kunde man ju välja bort de där promenaderna när det blåste och regnade, för att bara gå ut de där underbart sköna höstdagarna... och njuta av solen, alla dofter och färger. Men, inte nu längre! UT I SKITVÄDRET BARA... Har faktiskt köpt regnjacka till Jazz också. Jag hade bestämt mig för att INTE göra det. Han är ju faktiskt hund. Men så är det ju det att han har sin klåda och sin känsliga hud. Vill inte att han ovanpå allt ska få fukteksem! Sen är det ju inte världens roligaste att stå och gnugga hunden torr 3 ggr om dagen (minst) och städa och byta lakan hela tiden för att han inte själv kan skilja på när han är torr & ren och blöt & smutsig. Har ju ingen hall/litet rum som han kan vara i tills han torkat... Så, det fick bli såhär. Fungerar ganska bra tycker jag!

Fast det är egentligen ganska skönt att komma ut och få röra på sig varje dag - ca 45 minuter på morgonen och sen lite bollekar för att bli av med all massa energi som är kvar i den lilla kroppen (inte min då), 15-20 minuters kortis på lunchen och avslutar med lite dragkamp (eller tar dragkampen vid kaffedags på eftermiddagen) och ett antal kommandon så att det blir träning samtidigt, för att sedan avsluta dagens promenader (i skogen) med en lång, skön, nästan helt koppelfri runda på en timme - med inkallningar, sitt, ligg, stanna, kurragömma, hoppa över stockar, leta godis på stammar och lek i sandgropar. OJ vilken låååång mening =) Sen får man vara observant och ha ett snabbare öga än Jazz vad gäller kobajs, annan bajs, kaniner, harar, rådjur, fåglar, andra människor på promenad och hundar så klart. Hinner jag inte med att stanna honom, kalla in och koppla är det helt kört. Trots godaste och bästa träningsgodiset (eller bollen-med-snöret) i världen... Men han blir bättre för varje dag!  =) Och jag med...

Testade pannlampan härom kvällen. Usch vad läskigt!!! Allt syns ju... inte alls som med en liten ficklampa. Det satt 2 jättestora reflekterande ögon mitt på vägen där vi skulle gå. Jazz reagerade inte alls, men jag tyckte det var väldigt skumt. Rätt som det var flög ögonen upp i ett träd - bara en uggla! Massa ögon överallt... men vad som är skönt är ju att de ögon som reflekterar är djur... de ögon man inte ser - det är ju dom som är läskiga (ryser till lite - hua - jag är nog den som är mest mörkrädd i hela världen - som faktiskt blivit mycket bättre sen jag skaffade Jazz så det är väl bara i Norden nu då).

Jazz har blivit klippt! Nu ser han ut som en riesen - och inte som en vildvuxen liten svart nalle. Min valp har blivit hund!
Det kliar ju såklart överallt på honom. Tur att "frisören" inte ville trimma än p.g.a. bakgrunden med allergier och så. Det hade antagligen varit värre för huden... Hon har själv (kennel) både riesen och dvärgschnauzer och Jazz var jättelugn och fin där på trim/klippbordet. Tror att han kände hennes energi, som Cesar Millan alltid pratar om, och att det var en van riesenenergi (fniss). Det tog 2 timmar att fixa till honom med två olika "eldrivna saxar", vanliga saxar, avtunningssaxar, underullsknivar och klosax.

Enligt en då ganska van och erfaren riesenägare, fick jag reda på att jag har en helt normal, stabil, trevlig och mycket aktiv unghund av rasen Riesenschnauzer. Och det ska jag vara glad för =)  Mycket lättare att lära en arbetsvillig hund nya saker! Fick också reda på att en riesen inte har 4 ben - de har 2 ben och 2 armar (det har jag och alla i min omgivning märkt ganska tydligt). Som riesenägare måste man också erbjuda det bästa för att få hunden dit man vill ha den. "Att som arbetsgivare ge en klapp på axeln till den som erbjuds att arbeta extra på julafton, istället för 10.000 extra på kontot är det ingen som går med på, och det slutar med att man får göra det själv"... Man ska också tänka på att hunduppfostran av en riesen ska likna den uppfostran man ger till en unghäst! Alltså konsekvent, tydlig och ganska sträng. Man accepterar inte att en häst slår med frambenen eller att den hoppar upp på en eller att den bits. Där är man inte rädd för att säga ifrån på skarpen! Det samma gäller då för mitt monster... Började direkt med min stränghet (konsekvent har jag varit hela tiden, men för snäll) när jag lämnade trimbordet i torsdags. Jazz är lite gnällig nu... för jag sätter hårt mot hårt, utan att vara för hårdhänt eller elak!

Jazz är nu 7 månader och 9 dagar, 63 cm i mankhöjd och väger 28 kilo. Ganska jobbigt nu att ha honom i famnen uppe på badrumsvågen och kunna läsa av den samtidigt! Men skam den som ger sig...

Regnet det bara öser ner!  Man blir ganska blöt när det regnar =)  Det blir en ganska stor hund, när han sträcker på sig =)  Och denna stora hund blir ganska liten när han kryper ihop I SIN EGEN SÄNG!!!  Min skabbiga lille valp har blivit en välputsad hund...  Åhhhh, inte lätt att få en bild när han är stilla. Men, nu så - nästan =)

Kommentarer
Postat av: Catja

Men va STOR han har blivit! Ser alldelesvuxen ut med lilla valpen (!). Som du säger med att uppfostra en unghäst - han e ju snart lika stor som en... hihi.



Nu ska jag med min ömma moder å kolla in en lägenhet. HOPPAS hon får den!! haha. Blir galen annars...

Kram!

2008-09-16 @ 17:40:06
URL: http://catjalainen.blogg.se/
Postat av: Malin

Ja han är jättestor - men hon som klippte honom tror att han blir en liten riesen (?) och det skulle jag vara glad för med den energin/aktivitetsnivån han har...



Läste nånstans om en som gått från cockerspaniel till riesen. Det var som att gå från att köra en liten moppe till att sitta på en 1000 kubik motorcykel!! (hihi) Så, det är ganska mycket styrka i min lilla turbo-motor jag har här hemma.



Hur gick det med lägenheten då?



Kramelikram

2008-09-17 @ 10:07:09
Postat av: Lina

Oj, vilken kalv!! ;) Men så fin han blev när han blev klippt, riktigt tjusig! Kul att läsa vad ni hittar på! Hur går det med exjobbet då? Hoppas bra! Kram från Lina

2008-09-18 @ 09:25:28
Postat av: Malin

Hihi, ja han är väl lika stor nu som en fullvuxen Golden eller nåt. Och större blir han =) Växer ju i 5 månader till ungefär! Sen tror jag att han ligger lite efter p.g.a. sitt dåliga näringsupptag med alla foderallergier han haft mellan 3 och 6 månaders ålder. Så jag får väl se var/hur det slutar!?



X-jobbet ska sätta fart i 190 - minst - nu på fredag (imorgon). Då ska den kliniska genomgången (veterinär+sjukgymnast) göras av alla hästar jag ska använda. Många tuffa timmar framför oss (pust) Sen ska jag börja behandla hästarna på måndag och hålla på fram tills början på december.



Det blir en tuff hösttermin känner jag för att hinna med allt! Har ju lite andra kurser också som ska hinnas med för att kunna ta ut examen till våren... Men hinner jag inte bli klar i tid, så hinner jag inte helt enkelt.



Hoppas allt är bra med dig också och att allt går som det ska! Vi får väl se till att ta en liten höstfika snart? Kram Kram

2008-09-18 @ 09:59:25
Postat av: Lina

Hej igen! Åh va spännande, då är exjobbet verkligen på G nu då! Själv sitter jag med litteraturstudien och kämpar. Man vill och har lust ungefär en dag i veckan till detta, sen finns det så mkt annat kul som lockar (som att läsa bloggar, hihi)! Klart vi ska ta en höstfika, låter som en mkt bra idé :D Hur när var? Kramis

2008-09-18 @ 10:35:09
Postat av: Catja

Nä, hon fick inte lägenheten... fan!

2008-09-20 @ 11:52:26
URL: http://catjalainen.blogg.se/
Postat av: Elin

Hejsan.. såg du haft dina hundar hos frisören och skrev om någon eldriven sax där. du har möjligen ingen aning om var sådana finns att få tag i? mvh Elin

2008-09-27 @ 20:49:01
Postat av: Malin

Hej Elin!

Hon använde en stor sax med skär för kor till kroppen och en lite mindre till ansiktet. Man kan nog köpa såna på Nordpost eller i en välsorterad Granngården eller på något annat ställe med bra djurtillbehör! Ibland har Rusta eller andra "billighetsaffärer" också till försäljning men hur kvalitén är på dom vågar jag inte svara på. Risken är att de "tuggar" istället för att klippa och då gör det ont. Man ska ju också kunna få ta i nya skär när de gamla blir slitna eller skicka för tillslipning. Lycka till med letandet!

2008-09-28 @ 12:53:13

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0