Fler tänder på gång!!!

Ja, jag trodde att alla Jazz tänder var på plats men när han efter någon veckas "lugn" började bitas igen tyckte jag det var märkligt... Så jag tittade i hans mun för att se så han inte hade någon inflammation eller så (eller rättare sagt bände upp käkarna och höll ett ganska stadigt grepp, höll bort tungan och försökte känna och räkna mellan huggen) och upptäckte att det var något litet i underkäken bakom huggtänderna som på väg upp... Tror att jag har räknat rätt och att dessa är de sista *pust*. Nu tycker ni säkert allihop att jag får skylla mig själv att jag inte tränat ordentligt, så att jag kan titta i munnen utan problem. Tro mig - jag har tränat ganska intensivt med detta sen jag hämtade honom!!! Ingen lätt hund att visitera, borsta eller klippa klor på kan jag tala om. Men, nu ligger han nästan helt stilla i alla fall när jag ska ta bort fästingar *ler*. Och göra rent öronen är det bästa, för då somnar han nästan!

En liten olycka skedde här i fredags! Eller inte så liten egentligen... Jag skulle starta datorn (den nya som jag köpt nu i somras) för att efter frukosten sätta mig för att jobba lite och höll min kaffemugg i handen - med kaffe & mjölk i. Denna fantastiska morgondryck skulle i min mage men Jazz tyckte annorlunda. Han hoppade så klart upp på mig för att kolla vad jag hade där och jag tappade muggen. Rakt över datorn!!! Denna (+ min "gamla" som befann sig sidan om) åkte snabbt in i duschen (utan dusch alltså) upp&ner och fick ligga där och rinna av ett tag. Allting på skrivbordet fick torkas av inklusive väggar och golv. Torkade av datorn och den luktade (gör fortfarande) bara kaffe... Tog fram dammsugaren för att försiktigt suga upp vätskan som trängt in mellan tangenterna och vips så lossnade en av knapparna och jag fick öppna påsen och börja rota i gammalt skräp och damm. Det var ju inte så att jag nyss bytt påsen heller (ganska äckligt!). Hittade knappen - satte tillbaks den och testade datorn! Japp, den funkade! Stängde av den och skulle använda den igen på kvällen.... Nähä, blå sida med en massa text om att det var något fel och att den gjorde så för att skydda informationen... *suck*. Företaget jag köpt den av hade bara support vardagar så det var bara att vänta. I måndags när jag startade datorn och tryckte på F8-knappen som den sa att jag skulle, skrek datorn till och både Jazz och jag hoppade högt. Sen funkade den igen... eller nästan. Vissa knappar är lite tröga speciellt den som lossnade och fungerar bara när de vill *suck*. Den "gamla datorn" är det lite värre med, för den skriver siffror när jag trycker på vissa bokstäver. Har sparat ner allting nu i alla fall på en extern hårddisk. Ska ringa supporten idag och höra vad garantin/försäkringen täcker...

I vilket fall så gick Jazz sitt första riktiga spår i söndags!!!
Kimbers husse (B) åkte ner med sele, lina, markeringar, kycklingköttbullar (lite favorit just nu) och pinnar. Han la ett spår i vinkel på ca 250 meter. En halv köttbulle vid varje pinne/markering så att han fattade vad det gick ut på och några stycken vid slutpinnen. Vi tyckte båda att det räckte med 250 meter med tanke på att han aldrig gjort det förut - och inte jag heller... När det var klart åkte jag och Jazz ner till spåret och satte på sele m.m. Eftersom jag ville se hur det gick till så gick B med honom och jag lite efter. Jazz satte näsan i marken och iväg gick det och det fort!!! Han sket fullständigt i att det var B som höll i linan *fniss*. Snabb som blixten hittade han första köttbullen och tog pinnen i munnen som han lämnade över till mig. Vi hann knappt säga till honom att fortsätta förrän han var iväg för att hitta nästa osv och han var vid slutpinnen... Mums med köttbullar men vadå? Var det inte mer?? Är det slut redan??? Jazz var skitduktig och följde spåret jättebra och kunde lätt gå ett spår på 500 meter för det där med att bli trött av att använda näsan, behövs det mer utmaning än så för mitt svarta vilddjur! Han var ungefär lika pigg och trotsig som vanligt och inte speciellt trött av eftermiddagsarbetet i skogen =)  Men kul var det!!! B sa att det märktes att vi tränat på detta hemma eftersom han fattade direkt vad han skulle göra. Vilken tur att något gett resultat då! *hihi*

Jazz lever ganska bra upp till sitt namn. Han "jazzar" liksom runt alltid och som sin matte när jag var liten (...eller gör väl fortfarande skulle jag tro) - har ganska svårt att vara stilla i vaket tillstånd! Han söker kontakt hela tiden. Inte bara ögonkontakt då utan även kroppskontakt! ;-) Kunde han krypa in under skinnet på mig skulle han gjort det. Han kommer också med sina "händer" hela tiden och klappar och petar på mig för att visa att han finns där (precis som om det går att undvika att höra eller se?). Om det gick skulle han nog vilja förvandlas till en dvärg för att sitta i mitt knä hela dagarna för som det är nu står han med fötterna i golvet och överkroppen liggande i mitt knä. En kram då och då vill han också ha - och det får han. Men allt detta när jag vill! På natten sover han mest i sin egen säng men också i min. Då har han "egen kudde" (snor min ena) och ligger ganska tätt intill mig. Gärna med näsan i mitt öra så att jag verkligen ska höra hans snarkningar...

Så är han! Mitt svarta busiga livliga bitiga skälliga hoppiga charmiga underbara älskade monster: Jazz!

Kommentarer
Postat av: Catja

Nä, det är ju nästa vecka... hehe

Skulle åkt tillAlnarp i går, men det gick ju inte nu när jag e sjuk... :(

Åker eventuellt imorrn istället.



Vore ju skitkul om du kunde komma till Jkpg! Kram!

2008-10-15 @ 10:31:35
URL: http://catjalainen.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0