Skogen är så mörk - SÅ HIMLA MÖRK!!

I går kväll var första gången sen jag skaffade Jazz som jag var riktigt mörkrädd igen. Det har varit så underbart med mitt trygga lilla monster så jag har inte brytt mig om mörkret - fram tills nu. Det handlar såklart inte om att Jazz gör mig mörkrädd, utan igår kväll var det totalt svart i skogen. De få stjärnor som fanns på himlen syntes bara som små små prickar utan att lysa upp alls. Och månen - var fanns den någonstans? Inget sken därifrån inte... Mångubben har nog tagit semester tror jag! Bara det inte blir en låååång semester *suck* Det vill jag INTE!

Där gick vi två med min fjuttiga pannlampa som lyser upp kanske 10 meter framför oss. Hela tiden kändes det som att någon gick bakom - så att nackhåren reste sig på mig. Jazz brydde sig inte såklart för han är ju inte mörkrädd =) Men, tyvärr fick han inte gå lös som han brukar, för då hade jag nog brutit ihop totalt av rädsla. Tror att han kände att jag var rädd för han gick så fint så i kopplet vid min sida, min lille älskling.

Inte ens när vi kom ner till havet var det ljust. I alla fall brukar räddningen komma där när havet reflekterar allt ljus från himlen. MEN NADA!!! HELT TJOCKT SVART!!! Efter campingen kommer man till en asfaltväg som går till sommarrestaurangen Solglimt och där är det gatlyktor hela vägen! Varför dessa egentligen är tända denna delen av året vet jag inte för det bor ju knappt ingen i stugorna och campingen är stängd, men det är ganska SKÖNT! Äntligen fick Jazz springa fritt och bli av med lite energi... och jag kunde lugna ner nerverna lite. Hmmm tro det eller ej men jag längtar faktiskt till snön kommer - så att det kan bli lite vitt på marken som lyser upp i den mörka Skåneskogen! Önskar mig en jättedyr och jättebra pannlampa i julklapp - hoppas att jag får den - för tidigt också för den delen... så att jag kan använda den NUUU!

På lördag ska jag och Jazz på lite utflykt! Skåne/Blekinge-lokalområdesklubben för riesenschnauzrar har föreläsning och övningar i ledarskap och problemlösningar. Av en slump tittade jag in på deras sida och fastnade direkt för temat! Tror att det kan bli väldigt givande att träffa många riesenägare och hundar för att förstå rasen bättre och att få tips och råd från erfarna riesenägare. Det blir att gå upp tidigt för det är i Sölvesborg och det börjar 9.30. Alltså måste jag köra 7.30 för att hinna dit och hitta rätt (!!) - så då förstår ni morgontrötta Malin som ska hinna med en ordentlig morgonrunda före...

Annars är allt bra här! Mina ledarskapsövningar går framåt och Jazz har lugnat ner sig betydligt även om han fortfarande är ganska ostyrig *pust*. Godis är gott och det fungerar kanonbra!! Jag kommer att fortsätta med godis för att få en balanserad hund som jag inte behöver ursäkta eller skämmas för när vi är ute bland folk!

Jazz tå har läkt jättefint, men var såklart allergisk mot penicillinen han fick! SURPRISE! Så det var bara att sluta direkt och bara tvätta och plåstra om såret. Lille plutten vad han hela tiden ska gå igenom saker... Kimbers husse har ganska ont i sitt knä också för den delen. Jazz kom springande i 200 (minst) och glömde bromsa i tid, använde B som bromskloss men det tog lite illa sådär på sidan av knäet så nu får vi snällt gå våra långa kvällsrundor själv, medan B masserar och sköter om sitt knä (antagligen ett litet ledband som tagit lite stryk). Vad du kan ställa till det - mitt vilda svarta monster!!!

Kommentarer
Postat av: Tina

Hej igen, jag måste också vänja mig vid mörker när jag flyttar till landet... herregud -är ganska knäppt att jag aldrig bott nånstans utan gatubelysning... well well, skulle bara säga åt dig att vi inte ska göra något skriftligt angående Cesar Millan-rapporten, men jag tänkte skriva ihop mina tankar så jag skulle ju kunna maila dig det sen. Vad har du för mailadress?

Linda (Olsson) lånade mig Anders Hallgrens bok Lyckliga, lydiga hundar(betydligt trevligare och bättre än Cesars...)och igår läste jag om godis och kom att tänka på dig. Han skriver: "Det finns hundägare som är kritiska mot att ge hunden godbitar som belöning. De är rädda att hunden bara kommer lyda för att den fått något gott och inte för att den blivit tillsagd. Då ska man veta att godis är en naturlig belöning. Alla djur arbetar hårt för att få något att äta. Godbitar höjer även koncentrationen - hunden skärper sig för att försöka få smaka. Och det är motiverande om något. Hunger är en av de mest effektiva drivkrafter som finns. Det är också lugnande på nervsystemet, eftersom ätande måste ske under lugna former. Var finner man en annan belöning med liknande fantastiska effekt? Den som är kritisk mot godsaker i hundträning skiljer inte på inlärning och prestation. En hund behöver inte belönas med godbitar, om man inte vill, när den utför något den redan kan. Det är under inlärningen som det ger bästa effekten." Det finns säkert stora individuella skillnader i hur lockad hunden är av godis men generellt så är det nog en bra metod... Hoppas allt är bra! Kram

2008-11-28 @ 15:47:43
URL: http://pterno.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0