Med beröm godkänd =)

Äntligen har jag hittat en klinik som jag gillar och en veterinär som är nyfiken och inte ger sig i första taget. När jag kom in på kliniken möttes jag av glada, trevliga och tillmötesgående sköterskor. Väntrummet var riktigt hemtrevligt och det kändes fräscht och fint överallt. Jazz kände sig välkommen och nästan som hemma. 

Vi  var hos den nya veterinären i går - tisdag - och vovven min fick sova lite för att kunna bli ordentligt undersökt. Han hade ingen halsfluss alls, men veterinären var riktigt orolig. En så svullen hals (som en halv tennisboll på varje sida om strupen) på en så liten hund kunde tyvärr visa på cancer (leukemi)... Men, eftersom han också är jättesvullen och har variga blåsor på hakan, runt munnen och näsan, i ögonen och på lilla snoppen tyckte han att det inte riktigt hängde ihop med vartannat. Han skar upp 2 blåsor på munnen och smetade ut på en odlingsplatta för att se vad det gömde sig där i. Sen fick han 3 sprutor med penicillin och kortison och något annat... Vi fick åka hem och vänta över natten för att se vad som hände, innan eventuell biopsi på körteln ska tas. Veterinären trodde att blåsorna kunde vara från nickelallergi, så det var bara att stanna i zooaffären på vägen hem och köpa ny uppsättning av skålar och halsband för säkerhets skull.

I morse på morgonrundan var Jazz HELT VILD och sprang in till grannen (inte Kimbers hus då) och snodde kattmat. När jag fick tag i honom (hade honom lös) gick vi hem och åt frukost och när jag släppte ut honom för att kissa innan vi skulle på återbesök hos veterinären - rymde han dit igen. Fast denna gången till altanen där de också har kattmat utställt... Pinsamt och lite arg blev jag faktiskt! Han har väl kommit in i sin första trotsperiod *suck* så det är bara att vara envis och konsekvent!!!

Återbesöket idag var positivt! (Tyvärr hade inget växt på plattorna så de får ligga någon dag till) Halsen var mindre svullen och idag kunde veterinären känna att det ANTAGLIGEN INTE är lymfkörtlarna. Han tror nu att det är spottkörtlarna (mandibularis) som är så otroligt svullna och att alltihop är allergi!!! =) Mot vad vet vi inte, men antagligen nickel - eller någon giftig växt han fått i sig. Nya sprutor - med samma innehåll - fick han idag och vi ska tillbaks imorgon igen. Han var riktigt jobbig hos veterinären också... hoppade rundor och ville bara leka *pust* ...ingen ordning alls idag.

Veterinären vill följa upp Jazz varje dag nu i veckan för att titta, känna och klämma. Mycket körning blir det men för att upptäcka förändringar i tid - negativt eller positivt är viktigt. Han har aldrig sett något liknande förut så det är nytt för honom med.... Så, jag får väl se hur det går imorgon!! 

Kommentarer
Postat av: Ida E

Hej Malin! Va tråkigt att höra att Jazz är sjuk! Jag håller alla mina tummar för att allt ska ordna sig, vilket det säkerligen oxå gör! Tur att du hittade en vettigare veterinär, första intrycket gör ju allt. Ta hand om er! Kram!

2008-05-28 @ 19:02:42
Postat av: Lina H

Åh lilla skruttevovven då! Hoppas att han kryar på sig, men det låter som att det går åt rätt håll ju! Hoppas ni har det bra annars. Kram till er båda!

2008-05-29 @ 09:07:03

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0