Värme, lång & tjock päls och kliande kindtänder!

I alla fall jag kan komma ihåg och föreställa mig när kindtänderna var på väg upp. Tandköttet var svullet, rött och det spände i käken och ont gjorde och det kliade lite samtidigt. Inte heller fick de såklart plats ordentligt, så tandis fick dra ut några... innan tandställningen sattes på som man drogs med i 2½ år *suck*. Jag kunde inte äta ordentligt utan bara på ena sidan - om man då inte hade otur och höll på att få tänder på båda sidorna samtidigt. Och nu när jag pratat lite med olika människor som haft småbarn, förstår jag att det är kan vara en väldigt jobbig tid för vissa. Barnen kan bli febriga, gnälliga, slutar äta, konstiga i magen, bitiga, förkylda, ont i öron och hals m.m. Kan förstå lite hur Jazz känner sig i sin mun. Men han behöver ju inte tugga på MIG (!!!) när han har annat - både ätbart och tuggleksaker.

Pälsen hans är på tok för varm! Eller - den är för lång & tjock för värmen vi fått nu. Har inte trimmat honom än, för jag ville få honom "klar" först med alla andra sjukdomar. Men nu kan vi nog inte vänta längre. Fast han är såååååå söt när han inte ser ut som en riesen ska göra. Har haft lite svårt att få hjälp med att hitta trimmare, så jag ska ta ett ryck imorgon och ringa runt till de få jag vet här i närheten som gör det. Han är ju lite besvärlig med att bli borstad och kloklippning ska vi inte ens tala om... har börjat fila med fotfil i stället för att använda klosax men det tar ju sån tid. Och det går inte så bra heller när han ska undersöka, smaka och busa - hela tiden. Så, jag hoppas att jag får tag på någon med mycket mycket mycket tålamod =)

Annars går det i vågor här hemma. Både med träning och allt annat. Denna veckan är det bara kontaktövningar, social- och ensamträning som gäller. Jazz måste börja titta på mig och slappna av för allt annat i omgivningen. Det går ju sådär - har gått bättre. Blev irriterad på träningen i onsdags - IGEN - och återkommer med det en annan gång...

Väntar ivrigt på allergitestsvaret! På måndag är det 4 veckor sedan blodprovet skickades i väg till USA och det bör komma när som helst. Problemet är bara att nu går min super-duper-nyfikna-duktiga-veterinär på semester i 2 veckor...  så jag får väl se när det blir återbesök för förhoppningsvis sista veterinärbesöket för denna omgången.

Jazz får nu kortison i tablettform, äter superallergifoder från Hills, vegetariskt torrfoder som godis, morötter, lite frukt ibland, hemmagjorda köttbullar gjort på gris när vi tränar på allvar (med rosmarin och timjan som han verkligen älskar *hihi*), grisöron och tuggrullar av grishud. En gång i veckan får han också en "halv grisatass". Men ändå kliar han sig hela tiden... Det är mest i ansiktiet, tassarna, snoppen, jumskar och i slutet på ryggen och svansen. Tja, nästan hela kroppen då! Han är fortfarande också lite mjällig i huden och de skorviga torrfläckarna är kvar. Och magen fungerar lite som den själv vill. Han är inte alltid dålig i magen, men den kommer inte igång liksom och när vi då kommer hem efter våra promenader känner han - NU matte, nu kan jag - så ska vi gå igen eller? Och han bits, skäller och blir helt odräglig. För han tänker inte göra nr 2 i trädgården!!

I vilket fall är han inte helt frisk än. Han luktar fortfarande lite sjuk (blandning mellan blöt hund, var och feber). Börjar tro att han ha brist på något sedan han var ungefär 3 veckor, då han började få s.k. fast föda hos uppfödaren. För hans foderproblem borde ha börjat redan då. Han slickas också väldigt mycket. Armhålor är favoritstället!!! Äckligt tycker jag (och alla andra för den delen också som träffar Jazz) så jag försöker få honom att låta bli, men han är så himla snabb. Så, några tips på vad det kan vara? Zinkbrist kan ju ge hudproblem så jag ska kolla med veterinären nästa gång vad man kan göra åt det. Kanske nytt blodprov för att kolla balansen i kroppen med mineraler eller så... Ja, jag vet snart inte vad jag ska göra. Men något annat kanske också som man lätt får brist på när en mage inte fungerat på någon månad???

Det är mycket sand och annat "mög" som följer med Jazz in i stugan om dagarna. Så hur och vad jag än gör måste jag storstäda idag - i denna fantastiska sol och värme. Så, jag kanske väntar lite med det =) och går ut och solar benen en stund först... 


Kommentarer
Postat av: Catja

Herregud vad omständigt det ska vara för er jämt. Känner med er båda och frustrationen som måste vara TOTAL! Hoppas det blir bättre snart... Tusen kramar!

2008-07-29 @ 20:03:39
URL: http://catjalainen.blogg.se/
Postat av: Malin

Japp, det är lite omständigt och jobbigt ibland. Men, det är bara att försöka förgylla de ljusa och goda stunderna!!

Kram kram och pussa på katterna från mig

2008-07-31 @ 11:57:09

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0