Trevliga människor =)

I går kväll när jag och Jazz gick vår lilla kvällsrunda - har gjort den lite kortare eftersom det är så himla varmt - gick vi en annan väg bort mot campingen för att få lite nya intryck och dofter. Behöver ju träna hans anti-sociala-egenskap och inte den sociala som jag skrev sist... För social är han =) nästan översocial så det blir lite jobbigt ibland. Här gick vi förbi bilar, husvagnar, folk som sorterade och slängde skräp, cyklande människor, barnvagnar, springande småbarn, 2 skällande och lekande dvärgschnauzrar i en trädgård och en mindre trevlig doberman i en annan trädgård, vilket det kändes tur för oss båda att staketet var högt *pust*.  

Han går faktiskt ganska fint nu vid möten och han skäller mycket sällan tillbaks på vaktande och skällande hundar när vi är ute och går. Fast det är svårt att låta bli barn - för han älskar dom och vill ju leka. Men, han tar ju i så himla hårt! Värre är det hemma - för då vaktar han ordentligt. Speciellt om Kimber skulle säga något eller om Jazz hör Kimbers matte eller husse. Då blir han tokig och måste hälsa - tror han. Har slutat med det och han får hälsa när jag säger att det är okej och när han är lugn. (Han tjatar lääänge kan jag berätta) Tycker det är sådär roligt när någon oskyldig går förbi på promenad eller att jag inte ens kan ha fönstret öppet på natten för han skäller till och med på igelkotten om han traskar förbi fönstret *suck*.

(Till poängen nu då...)

I vilket fall stod där en tjej vid en bil och såg så himla glad och lycklig ut när hon såg oss...
- Visst är det en riesenvalp? Jajamensan - sa jag och upptäckte i gräset vid ett tält i närheten att det låg två vuxna av samma svarta underbara sort. Det var ett par som var ute och reste och tältade med sina hundar. Det var en 3:e hund också, något litet... en Basset kanske? Tittade inte så noga på just den faktiskt. Vi pratade länge och väl och de var jättetrevliga. De fick se Jazz bra och mindre bra sidor och fick reda på att det var helt normalt för en riesen på snart 6 månader. Kändes skönt att höra faktiskt ;) Tjejen sa att riesenläger är jätteroligt och det måste jag bara åka på!!! Där får man många tips på aktiviteter och man gör massa roligt ihop med andra riesenhundägare. Så, jag får väl kolla när nästa läger är och kolla om det kan stämma i kalendern. (Har ju mitt x-jobb som ska göras nu i höst) Fick lite tips om spårträning och jag fick deras mejladress om jag har frågor eller behöver hjälp med något och deras hemsida. Har inte hunnit kolla den än - men ser fram emot att läsa lite om hur dom har det.

Annat som hänt:

Lördagen var katastrof! Jazz var helt okontaktbar och gjorde precis som han själv ville hela dagen. Åt inte sin mat, var jättevarm och skulle busa hela tiden. Jag och systern min åkte in till Ystad för att träffa D&J&O och kolla in nya bostaden. Sen skulle vi gå ner på stan för att äta glass. Jazz bara skällde och drog jättemycket hela tiden. Men när han ätit sin goda kula med hallonsorbet lugnade han ner sig... Tror att han fått värmeslag - för han var som vanligt igen i söndags!

I måndags förmiddag fick Jazz en hagtornspigg i trampdynan i vänster baktass. Han är inte så kinkig så haltandet gick snabbt över när jag tagit bort den. Sen på eftermiddan satte han framtassen på en varm spisplatta och brände lite på vänster trampdyna. Trodde att han skulle lära sig att inte "hoppa upp" på vasken m.m. med frambenen, men inte det. Har haft problem med detta hela tiden - att han ska kolla läget liksom - och jag har sagt nej, puttat ner honom, ignorerat, berömt när han sitter fint sidan om. Men inget fungerar... Samma är det med soffan. Så, jag fortsätter att kämpa på med mina regler. HAN FÅR HELT ENKELT INTE!

Jazz är med mig på jobbet varje dag nu och vi har fått ett "eget kontor". Detta gör att han får rutiner, vänjer sig vid att telefonen ringer hela tiden, att folk går förbi kontoret eller pratar utanför. Han har faktiskt blivit lite lugnare och behöver inte vakta och ha koll på hela byggnaden. Han har också ett täcke att ligga på med lite leksaker och tuggben. Så, nu kan han till och med slumra till lite mellan varven! Problemet är att han har så svårt att vara ensam. Separationsångest! På riktigt alltså... Kan knappt gå på toa längre utan att han krafsar på dörren och gnäller. Träning Malin - träning!

Provsvaren har inte kommit än... tyvärr...

Träningen har gått jättebra! Nu fungerar kontaktövningarna bra här hemma och även i korridoren på jobbet. Så, nästa vecka ska vi plocka ut övningarna på andra platser med lite mer störningar.

Nu har jag haft Jazz i 13 veckor och jag har gått ner 9 kg!!! Kanon tycker jag...


Kommentarer
Postat av: Ida E

Hej svejs! åh det är så roligt att höra om era äventyr och vardag! Nio kilo är ju asmycket!! Grattis till det! Var jobbar du nu någonstans, eller håller du på med x-jobbet nu? Ha det så bra!



Tingeling!! / Ida o Smilla!

2008-07-30 @ 19:33:52
Postat av: Malin

Hej Ida och Smilla!!

Va kul att du fortsatt med att läsa min blogg... Känns som att det är ett bra sätt att berätta för "långt-ifrån-vänner" om hur man har det =) och hur det går. Ja, de där 9 kilona känns och märks ordentligt. Och en hel del på kläderna. Mina jeans är ganska stora nu, men vill vänta några kilo till innan jag köper nya.

Jag jobbar lite extra hos mina föräldrar på deras företag och har lyckats lägga beslag på ett eget kontor där. Men snart blir det till att sätta superlaserfart med litteraturdelen till x-jobbet! Typ nästa vecka eller så...

Ha det jättebra! Kram på er

2008-07-31 @ 11:55:11
Postat av: Catja

Skönt att det går bättre! Bra kämpat med kilona, fan va bra du e!! Inte klokt alltså...! Kan det vara promenaderna med en smågalen pigg riesen kanske? hihi

2008-07-31 @ 22:14:56
URL: http://catjalainen.blogg.se/
Postat av: Malin

Ja visst e jag bra, Catja!!! Jag kan nog säga att det beror mest på en smått galen och ganska pigg valp. Men kladdkakeätandet duggar inte riktigt lika tätt heller som i Gottsunda =)

2008-08-01 @ 10:30:14
Postat av: tina.

Det låter så himla kul med hund, trots att det är slitigt, men tänk så skönt sen när det funkar, för det kommer det ju! O grattis till viktnedgången, jag vill också... =)

2008-08-02 @ 09:27:46
URL: http://pterno.blogg.se/
Postat av: Malin

Japp slitigt men jättekul! Fast jag har nog inte kommit in i det där riktiga hundlivet än... Men, det kommer säkert det med. Kram kram

2008-08-02 @ 10:06:50

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0