Tiden går så fort!

Igår blev Jazz 5 månader =) Han är en stor kille nu - både storleksmässigt och i kaxighet. Jag har ju berättat att jag har börjat lydnadskurs... och det behövs verkligen. Han är fruktansvärd periodvis!!! Hoppar, skäller och hugger samtidigt. Detta jobbar jag med hela tiden och det tar på krafterna... Men de flesta timmarna på dygnet är han en ängel och alldeles alldeles underbar. Idag kom mina efterlängtade böcker så nu ska det läsas så ögonen blöder och tränas så överskottsenergin försvinner...  Enligt den fantastiske Cesar Millan ska mycket av det "dåliga beteendet" försvinna genom att man motionerar hundarna, men det verkar inte bita på den här svarta besten.

Men, allt är inte dåligt. Det finns ljusa stunder som i lördags när jag och systern min var på restaurang i storstaden Ystad. Vi satt ute och Jazz låg jättefint under bordet hela tiden utan att tigga, gnälla eller försöka med tokigheter. Han har alltid varit mycket duktig vid miljöträning och när jag tar med honom bort eller på något där det är mycket folk och rörelse. Sen är han helt annorlunda när han är hemma... Allmänlydnaden helt enkelt! JAPP - det är mitt fel och ingen annans. Kanske kan det bero på generna (?) och att han är frustrerad p.g.a. att han inte fått tugga, oförstådd eller för att han varit sjuk så länge.

Lite annat har ju också hänt... såklart....

Kompisen Kimber spräckte hans ögonbryn midsommarafton. Jazz fel som inte kunde läsa av att han fick nog av allt hoppande och klättrande i ansiktet. Jag såg vad som var på väg men hann inte fram i tid. Men, efter lite klippning och rengöring blev det bra och det har läkt fint. Nu leker de igen på ett jättefint sätt och Jazz har äntligen fattat =)

Han har fått en ny kompis. Den vuxna vorstehn Raffa, som nästan är i samma storlek som Jazz. De sprang som bara den ute i betorna i söndags, efter loppisen i Glemmingebro, och de båda hade riktigt roligt.

I måndags för en vecka sen fick han ett fästinghalsband av veterinären. Han åt knappt sin mat på hela veckan, i fredags började han bli lite vinglig och i lördags låste sig tungan och han fick knappt luft. Söndags morse tog jag bort halsbandet och på kvällen fick han ta en ordentlig dusch. Och nu efter nästan precis 48 timmar fick han aptiten tillbaks. Tungan fungerar nog inte riktigt än för han satte kvällsmaten i halsen - 2 gånger! Efter luftvägsrensning (lite i panik) gick det bra och avslutades med knaprande på en morot. Så det blir hemmakok av fästingmedel i fortsättningen...

Veterinären upptäckte att hans hörntänder i nedankäken antagligen kommer upp fel *suck*. Så nu måste jag ha koll på det också så att de inte växer upp i ovankäken, vilket gör att han inte kan stänga munnen och äta ordentligt. Varför bara ett stort problem, när man kan ha många???

Han har också varit med på jobbet hela förra veckan och måndag & tisdag denna. Det har varit lite gnäll, men annars har det faktiskt gått jättebra. Han har varit ifrån mig många timmar förra veckan - men inte varit själv (på mina föräldrars kontor) och varit med mig denna veckan. Många små raster har det blivit ,men det har gjort oss båda gott.

Nu ska jag krypa ner i sängen med den första boken om hundens första år!!!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0