BILDER!!!

Upptäckte att jag varit dålig på att lägga in bilder på mitt lilla odjur... så nu kommer det lite! =)

Har varit på 3 lydnadsträningar nu och jag har läst boken om Hundens första år. Ska börja på boken Aktivera din hund och jag ser fram emot att få lite tips på ny rolig träning. Förstår att min Jazz är fullt normal *fniss* förutom att han biter lite väl hårt och är lättstressad. Men mina egna trix för att lugna ner honom börjar fungera. Så, jag behöver inte bekymra mig om att det är fel i hjärnan också, utan bara kroppsliga sjukdomar han lider av!

Träningen här hemma går jättebra!!! Vi fick i läxa av Rutger att vi skulle få hundarna att stitta kvar - gå ut några meter - gå tillbaks - belöna! Sedan skulle vi utöka detta till att gå fram och tillbaks 3 gånger INNAN belöning kommer.
Det kan han (vi) nu =) Så det görs 2 gånger på raken och 3 gånger varje dag. Efter den övningen gör jag kontaktövning mellan och runt stängselstolpar i plast som jag satt upp i gräsmattan. Därefter kör jag lite linföring... eller vad det nu så fint heter. Har gjort övningarna utan koppel nu, eftersom han hoppar upp eller biter i det. Men nu när han fattar vad det är jag vill ha ut av övningen ska jag använda träningskopplet. Så det är nästa steg... Nästa steg igen är att träna där det är lite mer störningsmoment. I trädgården är det ju mest grannarnas gräsklippare och sädesärlor som han är så van vid.

På nästa träning ska vi gå igenom/öva på bl.a. platsliggning. Har börjat fuskträna lite - han är super-duper-duktig! Ska inte ta in för många moment nu för då blir han snurrig och fattar kanske inget alls???


Har även börjat träna på att sätta honom/lägga honom med något gott framför tassarna UTAN att han få ta det, förrän jag säger till. Oj oj oj vad det kliar i hela Jazz av iver! Han vill ju att allt ska hända NUUUU. Men han fixar det också, guldplutten min.

Den 11 juli (5 månader och 4 dagar gammal) vägde jag Jazz. Nu har han ju då knappt ätit på 1 vecka eftersom han inte tålde fästinghalsbandet och han har ju varit sjuk ganska länge. Men men han landade på 22 kilo. Då fick jag ju ta fram tumstocken också - 58 cm hög!!! Han blir nog en stor kille när han är färdigvuxen... fast jag vet ju inte riktigt vad som är normalkurva för rasen vad gäller höjden. Vikten har jag rättså bra koll på i alla fall...  Åh, nu åskar det!


Lite blåsor på näsan som inte torkat in än. Usch vad det kliar och känns otäckt!  Nu håller det på att läka fint runt näsa och mun!   Nu är det mest torrt på näsan och lite päls som saknas... Men det är på väg att växa ut igen nu.  Morötter är gott. Det är till och med att det går före skor och vegetariska tuggben =)  Matte var ändå inne i Malmö och handlade en massa foder på Djursjukhuset, så det blev en sväng till IKEA också för att inhandla nya matskålar och ställning eftersom det var nickel i de andra...  Tur att Kimbers matte köpte den där aktivitetsbollen till mig. Den är ju perfekt att ha när det där hemska schampot - vi fick av veterinären - ska verka i 10 minuter. Tur att det är slut med det där nu!!!  Kanon med egen pall i hallen att sätta gumpen på, när mattes syster är på besök och kelar med mig =)   Ja, sängen har jag då fått vara i sedan jag blev så sjuk. Men soffan har hon inte släppt efter med!! Inte lätt för matte att bädda när jag måste vara med hela tiden.  Vattenkannor är nog det bästa som finns - med eller utan vatten!  Här står jag vid en av stängselstolparna vid vår lilla träningsplan på gräsmattan där hemma.   Klart att man ska hitta sin egen stil när man ska sova! Det gör jag i alla fall *fniss*  Ja, nu behöver ni aldrig tveka längre. Jag ÄÄÄR vackrast! Så är det bara... det säger matte i alla fall!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0