Vild & Vacker

Ja det är han - min Jazz. Vild som en riesen är och lite till och vackrare än de flesta =) Tycker ju jag. Men det spelar ju ingen roll hur han sett ut, för han är min och då är han snyggast. Kompakt, ganska musklad och lagom långa ben.

Var ju på träff i Sölvesborg med SBLO och träffade en massa olika riesen och riesenägare! Oj va kul det var!!! =) Så, nu har jag hittat något vi båda gillar. De vi träffade var jättetrevliga och i olika åldrar vilket är bra tycker jag. Föreläsningen var toppen! Tack Affe!! Fick också bekräftat att de flesta riesenägare har samma problem, vilket då kan tänkas höra till rasen?! (hihi) Hoppiga, nafsiga, skälliga, pratiga, ivriga, nyfikna, vilda, lättlärda, snälla, kärleksfulla men ganska självständiga varelser som kräver en fast men mjuk hand och GRYMT MYCKET belöning för att hunden överhuvudtaget ska göra det man vill. (Annars hittar man på eget som är mycket roligare...) Belöningen kan ju ges efter vad hunden gillar bäst - godis, lek, en varm blick, ett leende, lite kel eller bus.

Jazz älskar godis och lite lek/bus - men bara lite så det går att kontrollera. Fick höra att en risen kallas för "Den kärleksfulla stridsvagnen" och det stämmer UTMÄRKT på Jazz. Han kör sitt race och står det något ivägen går det nog att flytta på - bara man springer tillräckligt fort. Sen om det är en kruka, en stol eller en människa spelar ingen större roll tycker han... Men skulle det vara ett knä eller två som får känna av hans framfart kommer han snabbt och säger förlåt - tills det räcker tycker han efter sådär 2-3 sekunder för sen är han igång igen. Kimber hänger inte med utan tar genvägar eller gömmer sig bakom något för att hoppa fram lite då och då och morrar och attackerar. Fast inte på allvar utan det är på lek - ganska hård lek.

Annars är han FRISK just nu.TJOHOOOOO!!! Även om han verkat tappa hjärnan nu i 3 dagar... Han glömmer bort enkla vardagssaker som sitt & ligg som inte varit några problem i 7 månader??? Både hemma och när vi är ute... Ibland bara står han och tittar han på mig som om det är jag som är trög. - Va sa du? Jag står väl bra här? Eller??? Va?

T.ex. när man har en liten godis till honom i köket och ber honom att sitta lugnt och fint. Då kör han allt på en gång och lyssnar inte på vad man vill att han ska göra. Det blir sitt, ligg - nähä sitt igen då. Och lilla tassen, båda tassarna. Eller var det "high 5" eller bara sitt. Kanske skall??? Äh, jag tar ligg - det fungerar alltid. Och ett skall! Eller det var kanske sitta fot? Allt på sådär 3 sekunder. Det är bara att vänta ut tills han lugnat sig och säga kommandot igen - då blir det oftast rätt =)

Har tankspriddheten och glömskan med åldern att göra? (Blir 10 månader den 7 december) I "dressyren" tränar jag nästan bara FOT och balans/trygghetsövningar bara för att öka kontakten och hans vilja att kontakta mig och få det att bli roligt. Någon inkallning blir det förstås också och det går jättebra när vi tränar på planen eller när vi leker med bollkastaren men när han går lös på promenader eller i skogen och det blir en annan sorts krav vill han inte - han "ska bara" först. Hmmmm. Hur glad jag än är och hur gott godis jag än har så är spåren och bajset i skogen mycket godare och roligare...

Kan det vara att jag ändrat mitt beteende mot honom sen jag var på kurs och är mycket lugnare och mitt tålamod är bättre? Att han inte förstår mitt "nya jag"?? Jag brusar inte upp längre på samma sätt när han gör sina små utfall, utan säger ifrån på skarpen och sen ska han helt enkelt sitta ner och vänta på något gott. Dock inte så lätt efter som man aldrig kan "vara klädd" och ha rena och fina kläder på sig.

Ja det här med lydnad och dressyr gör mig lite förvirrad - för lätt är det dock inte!
(Lite bilder från träffen i Sölvesborg kommer... men inte idag)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0