Dags igen då :(

Ja, varför ska mitt lilla svarta monster få vara helt frisk någon gång? Åkte till duktiga och höggravida veterinären Anna i Skivarp (Staffan som brukar kämpa med oss där i vanliga fall har semester) för klådan var tillbaka efter några månaders stillhet. Typ hela kroppen kliades, fnattades, tvättades osv. Snoppen speciellt, men trodde det berodde mest på löptiken som finns här i området någonstans... Kompisarna Kimber och Stevie har också känt av henne nämligen =) Var nästan helt säker på att han fått loppor!!! Men eftersom han inte tål alla fästing-/loppmedel vågade jag inte vara köra till apoteket och handla medel och behandla själv...

Nä då - urinvägsinfektion, förhudskatarr, analsäcksinflammation (i den vänstra bara), aktiva hårsäckskvalster IGEN, inga spår av loppor (!) men antagligen "en liten släng av" plastallergi... *suck*. Så, nu har plastskålarna också åkt bort och in kom det nya i keramik (som faktiskt inhandlades redan förra veckan i stora staden Malmö, tillsammans med underbara vännerna L & A). Så nu är det antibiotika (allergisk mot penicillin såklart) som gäller från båda håll, vilket han faktiskt klarade jättebra i går kväll... men hur ska det gå efter några dagar? Då menar jag inte den pillan man kan gömma i en köttbulle och som äts upp - utan den pillan som ska in en bit där bak!! Han fick också en läskig spruta mot sina kvalster som gjorde lite ont och ska dit igen den 29 för en till och en sista ca 10 dagar efter det... Sen hade han gått ner 2 kg sen vi var där sist, när han blev undersökt för sin infekterade tå. Hmmm, ja han har ju ätit lite dåligt ett tag. Kanske den där löptiken som är ansvarig för detta?? *fniss*


Undrar om den där plastallergin ställer till fler problem? Någon som har erfarenhet av detta? Tänkte på halsband och spårselar som inte är gjorda i riktigt läder utan någon form av plast (nylon), hans säng som inte heller är av riktigt skinn, leksaker av plast (typ bästa största vattenkannan i plast som åker på en tuff åktur varje dag), fleeceleksaker, fleecefiltar och täcken med fleecefoder, vilket också är en typ av plast (fleece görs visst av gamla PET-flaskor!). Eller är det bara just sammansättningen i polypropen (PP) han inte tål, som matskålarna är gjorda av? Tycker att han fått utslag på halsen av halsbandet också och det är av nylon. (Vågar inte använda mässingskedja heller längre eftersom det inte kunde garanteras att det var nickelfritt. Kan vara detta också som han fått utslag av... Vet inte säkert eftersom jag använt båda)

Det där med plast är en djungel... och allergi med för den delen!

För övrigt är Jazz jätteduktig och börjar lugna ner sig! =) Ja, jag med för den delen - kanske där den största förändringen skett. Det går bättre när han träffar systern min och även när jag står och pratar med människor och han är med mig. Han kan till och med sitta fint (kopplad, inte om han är lös för då sticker han direkt) när han ser en hund på avstånd (10-15 meter) utan att skutta fram för att hälsa. Han kan gå FOT både med och utan koppel. Men inte för länge, för han glömmer liksom bort vad han blir tillsagd att göra och att det gäller för en tid och inte bara för stunden. STANNA fungerar när han är fokuserad, men har han redan fått upp ett spår och jag inte "är med i tid" så är det inte lönt att säga det... Inte heller inkallning fungerar då! Inte ens med bästa godiset - för mycket godis blir det och det lugnar ner honom bra och får honom att tänka på annat än de små spratt hans lilla underbara hjärna inbillar honom att göra i stället för att lyssna på matte.


Kommentarer
Postat av: Ida E

Hej Malin!

Attans att han har gått och blivit sjuk igen. Men om det är någon tröst så är ju analsäcksinflammation, urinvägsinflammation och förhudskatarr ganska vanligt och går att fixa till.. Jag tänkte tipsa dig om halsband. Jag hade ett halsband med mässingskedja + lite läderband (typ halvstryp) till smilla när hon var liten. Det tålde hon inte, min veterinär sa då att det är ganska vanligt att hundar är allergiska mot behandlat läder, alltså sånt läder som är mörkbrunt. Så jag bytte så småningon till ett halvstryp som hade lite vaddering av tyg utanpå lädret och det funkade mycket bättre. Jag har även en spårsele som är i nylon fast utanpå är det lite tygvaddering, alltså det som ligger an mot huden. Så det borde gå att hitta nere i skåneland oxå =)Enbart mässingskedja testade jag också ett tag till Smilla men det funkade inte alls, fick jätteutslag. Angående fleece och annan "plast" så borde det ju inte vara någon fara om han har varit klådfri och fin så pass länge. Men allergier är ju det knepigaste som finns.. Jag minns en gång när Smilla var ett år och fick märgben. Hon svullnade upp och fick MASSOR med nässelutslag över hela kroppen. Detta trots att hon ätit sådana ben innan och inte känt av någon som helst allergi.

Hoppas Jazz kryar på sig snart!



Stor kram!!

2008-12-18 @ 10:25:30
Postat av: Malin

Hej kära du =) och tack för tipsen! Ja, hon i receptionen hos veterinären sa att jag omedelbums skulle sluta använda mina mässingskedjor! De kan vara lika allergiframkallande som rostfria kedjor...



Har ett ljust läderhalsband som han har nu igen som han hade när han var lite mindre (som fortfarande går över örornen med ganska mycket vilja från båda två). Detta har fungerat jättebra förutom den perioden när han drog som mest för då höll han på att strypa sig själv och jag orkade inte hålla honom. Nu drar han inte alls så längre! Får se om klådan och utslagen runt halsen försvinner nu...



Hoppas att allt är bra med dig och Smilla! Kramar

2008-12-18 @ 12:05:15
Postat av: Linn

Åh nej :( det är inge kul med sjuka djur. Hoppas han kryar på sig snabbt och inte reagerar på antibiotikan!

2008-12-19 @ 19:27:20
URL: http://www.freewebs.com/riesenspassloke
Postat av: Malin

Hej Linn! Kul att du tittat in =)

Hmmm ja något fel är det ju såklart... För han har svullnat upp i läpparna, kliar sig som f-n i ansiktet och så är han röd och svullen "där bak". Så den där stolpillan är nog ingen höjdare (suck). Jättegnällig är han också och piper jättemycket och skäller som bara den. Försöker få tag på veterinären för att fråga vad jag ska göra. Litet problem då eftersom de inte har någon jour-verksamhet dit jag går med Jazz. Annars är kliniken toppen!!!

2008-12-20 @ 15:59:07

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0