Någon som bytt ut min hund?

... skulle man kunna tro i alla fall =)

Var på återbesök igår hos veterinär Staffan i Skivarp. Kommer att sakna denna trevliga personal och klinik - men jag kan ju inte hoppas på att Jazz blir dålig igen bara för att åka dit *hihi*. Nä, nu är det nya tag med "en ny hund" och ett nytt liv!!!

På tisdagen för 2 veckor sedan blev Jazz jättedålig i magen och jag menar JÄTTEDÅLIG - värre än han varit på hela tiden jag haft honom. Han stoppade väl i sig något på lunchpromenaden som jag inte såg, för på eftermiddagen började det. Sen höll det i sig och jag fick gå ut med honom 1 gång i timmen ungefär och ni kan ju alla förstå då hur det var... gick inte alls att plocka upp utan fick torka med pappersnäsdukar om det kom på olämpliga ställen så att ingen skulle trampa i det. Stackars lille Jazz! Precis som om han inte haft nog med magåkommor ;(

Onsdag förmiddag ringde jag till veterinärkliniken för att fråga om jag skulle göra något speciellt och då fick jag reda på att proverna var klara. Plockade då bort ALLT han inte tål i matväg - som morötter och grisöron - som han ÄLSKAR! Trodde att dessa var säkra kort, men inte alls... Däremot tåler han nötkött som jag var helt säker på att han inte tålde. Konstigt!! Jag hade i alla fall rätt om ägg och det tål han inte och det finns i R.C. valp- och juniorfoder han fått från första början. Inte konstigt att han varit jättejobbig! Så jag började med att koka ris och nötfärs och blandade ut torrfodret med för att stilla magen lite. Jättegott tyckte Jazz och det lugnade ner sig på fredag eftermiddag... (Och till husdjurarna där ute: JAPP, jag HAR gjort en balanserad foderstat som han succesivt kommer att vänjas vid. Lite nytta har man av alla kurser man läst.)

Under lördagen var han ganska bra i magen och vi åkte in till Ystad för miljöträning tillsammans med systern min. Köpte ett rökt märgben som han skulle sysselsätta sig med på söndagen när föräldrarna skulle passa honom för jag var på barndop. Problemet var att när jag hämtade honom vid 3-tiden hade han nästan ätit upp allt - benet också. Och så var det igång igen... *suck*. Det höll på fram och tillbaks tills lördag (i 1 vecka alltså) och på söndagen var han helt okej.

I måndags var jag och fixade håret - hade inte klippt och färgat sen i påskas och de grå liksom lyste igenom i det ovårdade, solblekta håret. Ska på bröllop på lördag och kan ju i alla fall känna mig lite fin. Har ju tappat totalt 10 kg nu också, och har fått låna kläder av systern min eftersom mina kläder är för stora och passar inte längre =) =) =) TJOHO!

I vilket fall på passade mina föräldrar honom på firman när jag var iväg. Han hade varit tyst, snäll, ätit sin lunch, sovit, vilat, tittat, inte blivit varm & stressad, inte kliat sig och inte alls luktat så illa som han gjort hela tiden jag haft honom. De sa att det var en helt annan hund! Och då hade han varit där i 6 timmar ungefär. Jättekul tycker jag. Kan faktiskt hålla med om att han blivit trevligare. Han bits inte lika mycket, han är lugnare på våra promenader, sover färre timmar dagtid, vill göra mer och fler saker och är MER AKTIV!! Trodde inte att han kunde vara det - men jojomensan kunde han det. Fast nu på ett trevligare sätt - vi kan till och med leka lite med tennisbollar nu utan att han hoppar och biter sönder mig. Men dragkamp är fortfarande förbjudet - det går liksom inte om man vill gå hel därifrån!

Ikväll ska vi på träning och det är 3 veckor sedan sist, eftersom han varit så dålig! Hoppas nu att det går bra =)

Kommentarer
Postat av: tina.

Låter ju som du börjar få kläm på detta! Hoppas allt går bra från och med nu då!

2008-08-21 @ 08:09:38
URL: http://pterno.blogg.se/
Postat av: Annie

Vad roligt att det går frammåt!! Hoppas allt är bra med dig annars och att vi ses snart! Saknar dig! Kramar!!

2008-08-21 @ 10:54:51
Postat av: Malin

Ja Tina - visst börjar jag få kläm på det =) Kan snart ta vilken problemhund som helst... eller kanske inte. Håller mig nog till Jazz och jag kan nog säga att min nästa hund om sådär 10-15 år blir av annan ras. Lite mindre, lugnare och mer som sällskap. Fast då blir det ju ingen utmaning förstås!



Jag saknar också dig - Annie!! Allt är bra annars, tror jag, fast jag hinner inte riktigt känna efter. Tycker också att vi ska ses snart... Hade varit riktigt roligt =)

2008-08-21 @ 12:12:35
Postat av: Lina H

Heeej Malin! Så kul att läsa hur det går för er och lilla vovven verkar ju hålla på att förvandlas till en riktig goseplutt! Hoppas att allt är bra med dej! och vilken viktnedgång du har åstadkommit så snabbt!Hälsa nu vovven och ha det så bra, kramar Lina

2008-08-21 @ 19:14:59
Postat av: Malin

Tjenixen groupiiiie!! Ja, han börjar faktiskt bli lite trevlig nu... Fast jag har ju älskat honom ändå hela tiden =) Jätteskönt att inte bära runt på en massa extra kilon längre. Har 3-4 kg till som jag vill bli av med för att må riktigt bra, men det kommer nog snart det också! Kram på dig också och jag hoppas att du trivs "söder om landsvägen"!

2008-08-22 @ 10:23:55
Postat av: Lina H

Åh, klart man älskar sina gosepluttar hur dem än beter sej!! Jag trivs jättebra söder om Landsvägen, slutar jobba nästa vecka och tror faktiskt jag kommer sakna piggisarna. Hoppas du har det bra däborta i öster, jag får se till att boka in ett besök hos dej någon dag. eller vad tycks? Ha det toppen, kram

2008-08-23 @ 12:59:44
Postat av: Petra

Hallå Malin!! Otroligt vad du fått kämpa med din hund! Förstår att det inte var riktigt det här du tänkt dig när du skaffade den lille rare valpen...Men hey, vilken tur ändå att han kom till en klok person som har lyckats lista ut allt!! Bra kämpat! Hoppas det håller i sig nu så ni kan sätta igång och ha kul på allvar!



10 KG!!! Weeeehoooo, härligt, duktig du är!



V. 36 kommer jag att vara i vackra Skåneland och exjobba mig runt på olika gårdar. Om du har tid och lust kanske vi kan ses, skulle vara jättekul att se din plutt! Jag ska bo hos syrran i Tomelilla är det tänkte, så länge syskonkärleken tillåter det =)



Ha det så hörs vi!



/Petra





2008-08-25 @ 08:35:58
Postat av: Catja

Fan va skönt att det går åt friskare tider! Hoppas nu att bara går däråt snabbt!

10 kg - helt otroligt bra kämpat...!



Du är utmanad på min blogg med förresten!

Kramis!

2008-08-25 @ 11:21:40
URL: http://catjalainen.blogg.se/
Postat av: Anonym

2008-08-28 @ 11:52:50
Postat av: Malin

Va kul om du ville höra av dig Petra när du kommer ner!!! =) Jag bor ju inte alls långt från Tomelilla, så klart att vi ska träffas. Om du vill kanske du kan komma på lite mat någon kväll, eller så?



Japp - bra kämpat va? I morse när jag vägde mig var det fatiskt 1 kg till.. fniss



Kram kram på er alla

2008-08-28 @ 11:59:16
Postat av: Petra

Känns som om jag också vill vara kompis med din våg ;-)



Jepp, jag kör ned i eftermiddag, landar hos syrran framåt sena kvällen. Ringer dig för att kolla av vilken kväll vi kan ses! Kul!



Hörs!

2008-08-31 @ 09:34:48

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0