Godis - belöning eller rent av bara muta?!?

Ja, det där med godis till hunden är ett gissel, tycker jag!! Ska jag rätta mig efter vad hundfolk i min närhet säger och har erfarenhet av med sina hundar? Eller ska jag bara köra på vad jag tycker känns rätt och fungerar på min hund? Och hur vet man egentligen om det är belöning man ger och inte att man mutar hunden?

En del säger: - Äh, skit helt i godiset! Då är det bara det som lockar och inte du som hundförare. Då kan den bara när du har godis i handen och bryr sig inte annars. Det är ju du som ska vara intressant och det bästa hunden vet!

Några andra säger: - Om hunden inte kan det du vill att den ska göra, måste du lära den det och ett bra sätt är att ge godis när hunden gör rätt. Sen kan man efterhand plocka bort det när hunden kan kommandot och det man vill att den ska göra.

Sen säger vissa: - All inlärning ska komma ur lek. Lek fram det du vill och använd t.ex. boll med snöre som beröm och bryt snabbt så det inte blir bara lek utan allvar igen när ni tränar.

Eftersom jag inte kan leka med "handleksaker" med Jazz utan att det går överstyr och han bits, hoppar och totalt blockeras - vilket gör honom okontrollerad - utgår det där med att berömma med leksak. Leken har dock blivit bättre och idag har jag en bollkastare som han verkligen älskar att leka med! Han får springa av sig ordentligt (ordentligt uppvärmd först såklart), hämta bollen och lämna över den till mig för att få ett nytt kast. (För Jazz blir det i alla fall lite apport och inkallning i samma övning). Men det fungerar ju inte vid lydnadsträningen (inlärning) direkt... och då har vi två av de övre kommentarerna kvar...

Hmmm, Jazz älskar sitt specialgodis och gör (nästan) allt för att få smaka lite. Det är till och med så att han försöker öppna ugnen när hans kycklinghjärta med örter bakas till. Tur att det är en barnsäker ugnslucka med spärr! =) Alltså det där med godis fungerar riktigt bra. Han kommer direkt vid inkallning och gör det jag säger åt honom att göra! Och då kommer vi ju insmygande på den 3:e kommentaren - lyssnar han även utan godis när han redan kan kommandot? Tja, han tycker ju det. När han vill... efter det att "jag ska bara"... och jag tycker ju då att han inte "jag ska bara" utan BUMS!

Envis? Ouppfostrad? Unghund? Riesen? Jag: otydlig? Han: bortskämd? Godis: Muta? Sjuk: 4 månaders inlärning försvunnit i magplågor? Överaktiv? Jag: otålig? Han: rastlös? Nyfiken? Glad? ? ? ? ? ? ? ? ? ? ? ? ? ? ?


Då kommer vi lite in på det där med om godis är muta...
När jag var på valpträffen var Jazz helt tokig! Som vanligt =) Han skällde oavbrutet och drog som f-n och ville hälsa och busa med allt och alla. Han hade inte ens tid att kolla på mig eller banorna. När jag äntligen fått honom att lugna sig lite tittade jag på de andra. Här matades det in lite överallt med både korv och annat, så att hundarna inte fick en chans att öppna munnen och skälla eller lägga ögonen på annat än mattes/husses händer där MUTAN fanns. Mutan att vara tyst, lugn, snäll, trogen och följsam... JAHA (ett liljeholmens dök ju då upp) och fram kom godiset. Men, det var ju ganska sent påtänkt för Jazz hade ju redan ögonen för allt annat och inte ens hans kycklinghjärta dög - förrän efter 1½ timme när han lugnat sig och vi kunde köra lite på agilitybanan.

Då kan jag ju tycka att skillnaden på belöning och muta är ganska stor när det gäller godis.
Om hunden gör något som är bra och så som man vill ha det - måste den få reda på det på något sätt!

Mitt sätt vid inlärningen (och även efter) är att ge Jazz godis, eftersom att få "en klapp på bröstet" inte är tillräckligt för denna "myshund". Han blir klappad på ofta & länge och han förstår inte att det också kan vara beröm när vi tränar... Om jag däremot försöker få honom att komma in efter lite lek med grannens hund Kimber och han inte gör det BUMS, utan jag måste säga: - Om du kommer in nu så får du en köttbulle! är detta en muta, för då kommer han... BUMS!


Kommentarer
Postat av: Catja

Ja fy sjutton vad svårt att veta HUR man ska träna sin hund. Lider med dig i djungeln av tips från diverse coacher... :)

Har själv blivit med hund! En korthårig röd tax som heter Freddy. Han är sju år å jag är numer hans dagmatte. Perfekt sätt att känna på hur det faktiskt är att ha hund igen å finna ut om man är redo igen. Han ska vara hos mig på vardagar utom tisdagar å varannan lördag. Han e skitmysig å Trisse vill bara leka med honom hela tiden... hehe

Skönt att han funkar så bra med katterna!

Hoppas ex-jobbet går bra. Vi måste höras för uppdateringar!

Kram!

2008-11-17 @ 09:44:10
URL: http://catjalainen.blogg.se/
Postat av: tina.

JAG tror det är viktigt att bara ge när han beter sig... annars kan man råka förstärka annat. Men det känns ju som du måste göra dig mer intressant än det andra, vilket ju självklart låter enklare än vad det är! men man kan göra genom att t ex leka skattjakt med honom där du hittar godis på en massa konstiga ställen han inte visste det fanns... om du inte redan gör sånt förstås. Sen är det väl tråkigt men sant att att vara lugn, ha tålamod och vara konsekvens är det viktigaste som i allt annat. Bestäm dig för nåt o följ det. Fina teoretiska ord här ;) får väl se hur det går för mig sen... huu =)

2008-11-17 @ 10:41:32
URL: http://pterno.blogg.se/
Postat av: Malin

(Uppsats igen då =))

Ja, många tips och råd blir det och det är svårt att bestämma sig för vad som är bäst... Men, jag tror faktiskt att jag kör på med mitt godis när vi tränar. Det bör man ju göra de första månaderna man har sin hund - har jag fattat nu - för att forma den och lära den grunderna.



Även att ta över "hund-mamma-rollen" enligt boken Kontaktkontraktet är viktigt, där man visar tydligt vem som delar ut det där godiset och vem som avbryter med ett litet morr och tar det istället själv. Tji får Jazz ibland! Ost ÄR gott =) och det tycker vi båda... Han kan ta fiiiint från min mun nu när jag säger "varsågod"!



Nu kunde jag ju inte göra detta med Jazz när han var liten (fram till 6 månaders ålder ungefär) p.g.a. foderallergin (som jag faktiskt med all rätt skyller på) och han har därför tappat/aldrig fått in i sin lilla skalle, vad som gäller här i livet. Han har ju aldrig fått någon belöning när han gjort rätt, mer än en liten klapp och det har ju inte gjort någon nytta... Därför har han inte heller fattat när han gjort fel.



MEN NU så håller det på att ändra sig här och kontakten mellan oss ökar och snart trillar polletten och uppförandet på plats känns det som!

2008-11-18 @ 16:29:39
Postat av: Malin

Glömde ju lite =)

Va kul Catja att du äntligen fått "din tax". Hoppas att du trivs med honom och att allt går kanonbra!

Och JAPPS vi får höras av snart... Ska bara försöka komma till skott också.



Tina, kul att du också snart ska skaffa vovve. Visst är längtan jättejobbig!?!? En ganska tuff ras, eller hur? Men det kommer säkert att gå jättebra. Annars kan du alltid tänka på mig och säga till dig själv att det kunde ju varit värre =)



Kram på er!!

2008-11-18 @ 16:35:27

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0