Hon hör inte ändå.....?

I morse - eller nu på förmiddagen - när jag gick rundan med Jazz, gick vi förbi en stuga. Hmmm, det blir ju många stugor eftersom vi bor i en stugby... Men i alla fall! Vid just den här stugan stod det några vuxna människor i trädgården och pratade. Fast en ganska uppväxt tomt såg jag dom - och dom såg oss.

Rätt som det var kommer en springande, skällande och morrande "cocker spaniel-liknande" överviktig varelse ner på en liten stig som leder från deras stuga. Jag tog Jazz bakom mig och ställde mig mellan hundarna, väste till lite och sa åt hunden att "- Det räcker nu!" Hunden backade ett steg, men ingen reaktion alls från människorna uppe i stugan. Helt tyst blev det bara och jag väntade på att någon skulle komma ner. Då ifrågasatte jag om någon kunde vara så snäll och kalla hem hunden och fick som svar "-Det är inte lönt. Hon är så gammal så hon hör inget i alla fall." Så, där fick hon då gå och vi gick iväg... Hon följde efter några steg men stannade sen för att lukta på något.

Men, då undrar ju jag lite... Om hunden inte hör något. Borde man inte haft den kopplad, inhägnad eller gått efter den ner i alla fall? Jag har ju på mitt samvete att Jazz sprang iväg när det kom någon, innan jag satte upp staket. Men jag sprang efter och bad om ursäkt och förklarade i alla fall situationen och frågade om allt gick bra.

Det kunde ju också varit så att det kom en bil samtidigt, eftersom det är en asfalterad väg som leder till stora vägen och de andra småvägarna. Min hund kunde ju varit lös och kännt sig hotad och gått på den, det kunde varit mer än jag ute på gatan och den personen kanske var livrädd för hundar, någon som var ute och red eftersom där är många hästar eller något annat otäckt kunde hänt... Även om den hunden är den snällaste i världen - så vet ju inte alla andra om det!

Ja, och Jazz blev ju opererad i munnen igår! Det räckte med vänster sida eftersom veterinären tror att underkäken kommer att bredda sig mer snart. Högra hörntanden har inte kommit upp lika mycket som vänster så han ska titta till den när jag ska på återbesök och förhoppnngsvis sista besöket i denna omgången. Återbesöket blir när USA-testet är klart och det kan dröja någon vecka till.... Han har gjort en skåra (brännt vävnad) i ovankäken så att hörntanden kan växa upp utan att gå i. Skönt att tänderna är hela och finns på plats. Var lite rädd för att han var tvungen att slipa ner eller dra ut den. Det är lite sårigt idag så Jazz får blötmat =) Det är Hills Ultra-Allergen för 23 kronor burken och han ska väl äta ca 3 såna/dag för att få i sig vad han behöver... Imorgon blötlägger jag vanliga maten ordentligt i stället... dyrt det med eftersom det är samma foder fast torrt, men blir lite billigare ändå.

Annars går träningen framåt här hemma och Jazz börjar lugna ner sig. Det är till och med så att Rutger och hans fru såg stor skillnad i onsdags jämfört med första träningen =) Jättekul tycker jag!!!


Kommentarer
Postat av: Catja

Härligt att allt går framåt! Det är ni värda båda två! Pussa yrvädret från tant Catja...

Kramis!

2008-07-18 @ 13:32:24
URL: http://catjalainen.blogg.se/
Postat av: tina.

Usch man blir så trött av alla historier om folk som inte har koll på sina hundar...

2008-07-21 @ 06:55:15
URL: http://pterno.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0