Skottsäker till tusen =)

Nu höll jag nästan på att glömma mitt nyårslöfte... redan... minnet är bra men mycket kort. Precis som hos Jazz!

Jo, det började redan några dagar innan nyår. Eller hela året smäller det ju här mer eller mindre med tanke på militärens skjutfält Kabusa som inte ligger så jättelångt härifrån. I alla fall så pass nära att det hörs hit och ibland så skallrar det till och med i rutorna lite. Vi hade gått vår timmeslånga kvällspromenad i kylan och var på väg hem när vi mötte Kimber med matte och husse. När vi pratat ett tag kom det två "epa-bilar" typ volvo som inte SKA gå i mer än 30 är det väl (?) men dessa går betydligt fortare än så OCH i terräng - eller hur som helst så länge det inte är lagligt kanske?! I vilket fall körde de in till en av stugorna där nere och Kimber med husse gick dit för att visa att de hade ögonen på dom, lite i alla fall. Jag, Jazz och Kimbers matte stannade kvar och pratade en liten stund. När K med husse nästan var framme så SMALL det till. Nu vet jag inte hur man gör, men man gör väl något med tändningen på bilen och gasar som f*n samtidigt för att få denna "effekt". Vad man nu vill med det till, häftigt kanske? Då tyckte Jazz att han skulle springa dit och hjälpa till och kolla vad som egentligen hände! Några busar man kanske kunde skälla ut? Men jag fick som tur stopp på honom så vi kunde gå hemåt. Fast det tog ett tag för han var ju bara tvungen att stå där och kolla på killarna först för att se så det inte hände något mer som han skulle kunna utforska. Han är ganska nyfiken det lilla monstret! Och han har ett motto som han strängt följer - "Jag ska bara..."

Sen blev det ju nyårsafton. Många hundars och hundägares fasa! Men inte för oss som tur är =)
Förra året körde jag "give me 5" och en massa annat med Jazz och belöningen var chips! GOTT! Då har man inte tid att tänka på annat. I år så hade vi ett 30 minuters lydnadspass på lunchen och lika lång skogspromenad för att han skulle tömma huvudet lite inför kvällen. När vi kom till systern min gick vi en sväng ute på åkern en bit bort "uppe i norr" som vi kallar det vid 5-snåret. De hade redan börjat skjuta lite i husen runt omkring. Jag tjoade och sprang runt och busade med Jazz allt vad jag kunde. Vi hade dragkamp också, som Jazz bjöd in till. Med kopplet! Inget jag är så glad för annars men han var helt vild och jag hade inget annat med mig som vi kunde fajtas med. Mitt i allt kom en gigantisk och jättefin grön raket ovanför oss och båda två stannade upp och tittade på den... Sen gjorde han sina behov och vi gick hem till systern min igen.

Vid 12-slaget gick de andra ut för att skjuta bort lite pengar och kolla på byns fyrverkeri. Hammenhög då alltså =) Syns jättebra hela vägen till Hannas! Jazz och jag stannade inne med de sovande barnen. Men han fattade inte varför vi skulle stå där och "glo" i ett fönster när man lika bra kan vara ute och springa runt och fjanta sig. Alla de andra var ju där. Matte tyckte dock att det var ganska onödigt att utmana ödet. Vill ju att han ska förbli skottsäker!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0