Utredning påbörjad - och till viss del redan klar!

Ja, det är torsdag idag och vi har varit hos underbara veterinär Staffan i Skivarp!

Toncillerna är borta och Jazz verkar inte bry sig ett dugg =) Skönt!!! Men det fick bli koppel och kort kvällsrunda idag för att den såriga halsen inte skulle börja blöda som det antagligen gjort om han fått springa runt i hans vanliga rallyfart... Och mjuk mat till kvällsmat blev det... Gott! Kan nog köra på som vanligt imorgon igen med det här tåliga underbara lilla livet.

Jag hade som vanligt gjort en liten lista till Staffan om hur Jazz är, vad han gör och hur han beter sig - vissa som förändringar sen vi vad där sist för 1½ vecka sen och vissa samma. Ganska lång lista denna gången. En av punkerna var "tappat hjärnan"... Fick förklara mig lite då med att han inte vet vad han heter, inte kommer när jag kallar, kan inget av det han lärt sig osv. Visst tänker många - han är riesen, hanhund och snart 1 år gammal. De är såna då... Men NEJ! det är inte ett normalt beteende, för han kan saker och han vet vad mina kommando betyder. Jazz är inte normal just nu. Något är fel! Jag hade också en lista på vad jag trodde det kunde vara och som ni vet så fanns sköldkörteln med där. Staffan fick ge med sig, för när han tittade på honom såg han den tydliga förändring som skett i pälsen och huden på denna korta tid. Men när jag berättade att han var helt underbar, lyssnade, kunde saker och var väldigt väluppfostrad över jul och nyår när han gick på kortison, ville han också ta ett kortisolprov...
 
Fick samtal ikväll av Staffan kl. 19.51. Proverna var klara! Ja, vi hade rätt båda två - fast inte helt ändå. 
Både sköldkörteltestet och kortisoltestet var dåliga... Men det primära felet (i alla fall till 99%'s säkerhet) är kortisolproduktionen som i sin tur påverkar sköldkörteln. (Sköldkörtelprover kan nämligen vara väldigt missvisande vid annan hormonell förändring och farligt att behandla om binjurarna inte är stabila). Han har ingen produktion av kortisol alls - NADA! Hans binjurar fungerar inte som de ska och har aldrig gjort det heller. Ett fel han är född med - det också. Att han lever idag är ett under, för utan kortisol dör man. Nu vet vi inte än om det är hela binjurarna som är ur funktion eller om det  bara är "kortisolproduktionsfel". Det återstår att se på återbesöket om 14 dagar då vi ska ta nya prover för att se om vi fått balans på medicinerna. Då ska vi också kolla saltbalansen i kroppen. Han ska gå på 2 olika kortisonpreparat resten av livet och mängden förändras ju efter vad han väger och så... Och han lär ju växa till sig en del när alla funktioner sätter igång i hans kropp igen. Staffan tror att sköldkörteln kommer att fungera normalt när vi fått balans på kortisonet. Det hoppas jag!! För det räcker med mediciner nu...

Hans hormonella fel gör att immunförsvaret är överaktivt och reagerar på allt. Därför är han också allergisk mot allting. Allergin (kontakt eller via luften) gör att hudtemperaturen ökar, vilket i sin tur gör att hårsäckskvalsterna (lokal demodex har han, enligt tester gjorda idag) vaknar till liv och tuggar på håret och skiter och förökar sig där nere i hårsäcken. Detta gör att hårsäckarna blir fulla, håret trillar av och huden blir irriterad. Då kan huden invaderas av (oftast kroppsegna) bakterier eller av svamp. Svamp kliar och bakterier ger typ finnar. Han har ju då båda delar! Varför inte?? Nu ska vi behandla demodexen med Advocate Spot-on ett tag framöver och då försvinner förhoppningsvis både svamp och bakterier också. Sen har han ju då också infektion i halsen och ska gå på antibiotika för detta för att det ska läka ordentligt efter operationen. Bakterierna han har i halsen överför min lilla snuskpelle (löptikar kanske?) över till sin snopp eftersom han är på den HELA TIDEN och har också därför fått förhudskatarr! Detta har jag också fått medikament för nu...

Äntligen har vi hittat felet på honom - i alla fall en bra bit på väg =) Visst är det jobbigt - både för Jazz och för alla i hans flock - och jag kan inte räkna med att han blir jättegammal. Men älskad är han och kommer alltid att vara... MITT LILLA HJÄRTA!!!

Kommentarer
Postat av: tina.

men oj oj... tur att ni hittat grundorsaken nu då, nu borde det ju inte kunna bli värre!

2009-01-23 @ 07:59:25
URL: http://pterno.blogg.se/
Postat av: Lise-Lott

Hej! Nu hoppas vi att "lilla" Jazz blir frisk!

Kramis Lise-Lott och Mollie

2009-01-23 @ 16:15:06
Postat av: Anna Hernsell

men herreguuuuud! Stackars dig o lillen... vilken tuff start han haft! Vågar man fråga vad allt detta kostat?

2009-01-23 @ 17:11:28
Postat av: Jenny

Hej Malin!

Vad skönt att operationen gick bra och att ni kommit ett steg närmare alla mysterier. Kämpa på, du och Jazz är värda det bästa livet tillsammans! Kram

2009-01-23 @ 17:25:02
Postat av: Malin

Hej på er alla!



Ja, han har haft det skittufft mitt lilla hjärta och jag har varit fruktansvärt envis. Grät en liten skvätt (nu också för den delen) innan idag när jag var hos mor en sväng (fyller pensionär idag och kan/vill inte vara med på kalaset för Jazz skull =) han behöver ju vila lite och återhämta sig) både av glädje och sorg på något sätt. Av glädje för att vi äntligen är på rätt väg och sorg för att jag varit så hård mot honom - när han bara ropat på hjälp... och inte alls menat att vara elak eller olydig. Får så himla dåligt samvete, men jag älskar honom enormt mycket och jag vet att han älskar mig, för "mammigare" hund får man leta efter!



Hittade en liten hemsida med information om vad det är han har, om ni är intresserade av att läsa lite. Det han har är en medfödd autoimmun sjukdomsform av Addison's eftersom både binjure och sköldkörtel drabbats... Så, det kan betyda att han även måste gå på Levaxin för sköldkörteln. Trist men sant - men han kan ju leva med det =)

Kram på er alla och tack för allt stöd!



http://www.addison.se/hundar.asp

2009-01-23 @ 19:23:52
Postat av: Malin

Jo, förresten Anna...

...jag säger bara att det är tur att han är försäkrad!!!

Men den täcker ju inte alla mediciner han fått, all svindyr specialmat, utrustning som fått bytas ut p.g.a. kontaktallergi och för all körning fram och tillbaks till veterinären.



Jag vet inte riktigt idag vad vi är uppe i, men det har blivit en ganska dyr hund. Och sen kan/ska/bör jag inte avla på honom för att få in lite pengar efteråt heller... Ja, det är dyrt att ha djur.



Så det är tur att jag inte har några barn som kostar pengar =)

2009-01-23 @ 19:35:42
Postat av: Petra

Oj oj Malin, vilken resa!! Så skönt att få en förklaring ändå, vad som är fel! Hoppas ni kommer till rätta med det, fortare än kvickt! Kram!/Petra

2009-01-25 @ 19:46:08
Postat av: Angelica

Hej Malin



Hoppas allt är bra med dig.

Har ni kollat så han inte har Cushings syndrom.



Kram Angelica

2009-01-26 @ 14:05:11
Postat av: Malin

Hallå Angelica!

Nja... om det är Cushings så har man överproduktion av kortisol. Han har ingen produktion alls, samt att saltbalansen inte heller är rätt och då är det Addison's. Men båda beror på "produktionsfel i binjurebarken"... fast oftast beror Cushings på en hypofystumör som ställer till det, men vid Addison's är det själva binjuren som är "ur funktion" (om jag fattat rätt).

Ja, allt är väl annars! Men har som vanligt för mycket att göra och är lite stressad... =) Kram kram

2009-01-26 @ 15:37:19

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0