Cesar Millan - bra eller dålig "hundpratare"?

Först vill jag bara säga GRATTIS till min svarte lille älskling som blir 8 månader idag!!! Vägde och mätte för någon dag sen - 31 kg och 64,5 i mankhöjd! Stor pojke med mycket vilja - precis som sin matte *fniss*. Många "fajter" och livliga diskussioner blir det!

Idag på morgonrundan pratade vi länge och väl med ett par grannar en bit bort. Här är liksom alla grannar fast det ligger många hus mellan. Det blir så när det inte är så många som bor här under vinterhalvåret... De har tagit hand om en vildkattunge, eller rättare sagt en sommarkatt som fått ungar och lämnat denna hos dom =) Lill-Missan kallas den och är helsvart. Jättesöt när den visar ragg och fäller upp hela pälsen på ryggen och svansen blir så lurvig att den ser ut som en ekorre! Både Jazz och katten är supernyfikna på varandra och jag hoppas att jag en dag kan skaffa katt igen och att lille mister inte jagar och skrämmer livet ur den/dom. Tror inte att han skulle göra det för han är bara lycklig - inte elak!

I alla fall fick jag tid att titta på TV igår kväll på 4+ där den berömde Cesar Millan har sitt program om hundprateri. Nu är det ju inte hundarna han fixar till mest, utan genom att se hur hunden beter sig - hjälper han ägarna att jobba med hunden på ett annat sätt. Nu ska man kanske inte ta till sig allt han gör eftersom vissa halsband och så är ju inte tillåtna att använda i Sverige. Man väljer ju själv vad man vill ta till sig och vad man glömmer bort lika snabbt som man sett och hört. Många tycker att det han sysslar med "är gammalt" och att man inte anväder de metoderna längre, men om inget annat fungerar då? Som jag har försökt med alla moderna och snälla metoder som att ignorera, gå därifrån, positiv belöning osv. Öh, fungerar inte riktigt alltid kan jag berätta!!!

Igår på programmet var det en boxer med lite hopp-problem. Jag fnittrade hela tiden med lite allvar bakom, för det var ju Jazz "soul mate"!!! Hunden var inte aggressiv, inte dominant utan bara jättelycklig och hyperaktiv =) Här sa faktiskt Cesar att ignorera och gå därifrån inte fungerar på en hyperaktiv hund, för de förstår inte! I normala fall fungerar det, men inte här... Med hyperaktiva hundar ignorerar man och går därifrån när man fått hunden att förstå vad man vill - för att visa att det var rätt. (Här har jag ju klappat och berömt och det är nog ganska fel?! Hmmm)

Vad man då som ägare ska göra är att behålla lugnet och ta plats. (Ta plats går ju bra, men att behålla lugnet är något jag måste börja jobba på!) Om man stressar och jagar upp sig  - jagar man upp hunden och den tror att leken är igång, fast man menar allvar. Man får inte heller luta sig fram utan ska sträcka på sig när man går mot hunden... (Det kan ju gå bra om han "bara" gjort fel. Men då undrar jag hur man ska få tag på de saker han snott och springer runt med, som han inte får lov att ha!? Jag jagar inte honom utan försöker locka och byta, men ibland skulle man vilja rädda den där koftan eller tidningen man inte hunnit läsa än) Om man tar tag i hunden och flyttar den t.ex. genom att ta i halsbandet - har den inte fattat att det gäller för alltid, utan bara just den sekunden. Sen sa han också något om det där med att "brotta ner och hålla fast hunden" som så många tycker är fel. Det handlar inte alltid om hundens dominans och att plocka bort/sätta sig över denna! Som i detta fallet med en hyperaktiv hund handlar det om att lugna ner hunden, för att den inte ska skada sig själv eller någon annan i sin iver och framfart. Hunden måste också aktiveras ordentligt (trodde faktiskt att jag gjorde det) för att bli av med energi för att inte hitta på egna aktiviteter som vi människor inte gillar... Vet inte vad jag mer ska hitta på för att trötta ut honom? Jag tar ordentliga promenader, han får leta upp saker, leta upp mig, busar med Kimber, lagom nivå på dragkamp, lite trix och ganska mycket med platssittning/liggning och inkallningar i skogen på kvällspromenaden. Till helgen - om det blir väder för det - ska han få gå ett riktigt spår för första gången! Det gör förhoppningsvis susen för hjärnarbetet =) 

Jazz blir bättre och bättre för varje dag. Nu har han varit helt bra i magen i hela 2 veckor TJOHO!!! Så, nu börjar det se ljusare ut med tanke på hans mage/tarm och foderallergier. 4 månader med magont och akutpromenader mellan varven för att inte göra på sig... Måste ha varit ett rent helvete! Magen är inte helt inkörd på tider än, men det kommer sakta men säkert. Det är skönt för både Jazz, mig och mina föräldrar som passar honom varje vardag =) Han är lite tramsig med maten bara... Äter inte upp ordentligt alltid och han har ju börjat komma på att han är hanhund också och att det finns miljoner nya dofter där ute. Annars kliar han sig tyvärr ganska mycket fortfarande, men jag tror att det kommer minska lite nu när magen funkar och hudceller m.m. byts ut efterhand och blir en till frisk hud!

Nu ska jag snart ut på lunchpromenad i det underbara höstvädret! Ta hand om er där ute i det avlånga Sverige...

Kommentarer
Postat av: Helén och gänget

Hej,

Jag har tjuvläst din blogg då och då.

Ta gärna kontakt med mig så ska jag förklara hur jag tänker i mitt sätt att träna med riesen.

2008-10-07 @ 14:42:56
URL: http://haasa.bolgspot.com
Postat av: Anna Hernsell

Hej Malin!



Kul och läsa din blogg! Din lilla lurviga boll verkar vara ett riktigt yrväder med massa energi;) Härligt! Om du vill trötta ut honom hjälper det inte med långa promenader, utan kör mycket hjärnjympa! Tro mig jag har också haft ett litet yrväder som aldrig blev trött av endast motion... Ett enkelt sätt är att gömma godis, då får han tänka! Om han är jobbig på kvällen när du sitter i soffan o han vill leka, gör inte just i den stunden för då kommer han alltid "klänga" på dig och veta att det hjälper... Utan kör hjärnjympa som sagt, lägg en godisbit mellan dig och hunden och kör en inkallning o han får inte ta godiset från han satt sig på din vänstra sida och tittat på dig, då får han varsegod. Skulle kunna skriva hur mycket som hellst här asså;) Men har du läst nått av jeppe stridh? Han är min favvo:D Har en film med honom med massa tips på träning! Kram

2008-10-07 @ 16:48:41
Postat av: Malin

Hej Anna! Va kul att du är här och läser =)



Hmmm jag vet faktiskt att han inte blir mentalt trött av bara motion, men jag gör faktiskt annat än bara går promenader... även om det kanske verkar som om jag bara går, går, går & går ;-) Mycket av "lydnadsträningen" lägger jag samtidigt som vi är ute för att inte vara så tjatig hemma! Sen får han leta godis eller saker (eller mig) både i skogen, inomhus och i trädgården - varje dag! Ibland lägger jag ut ett litet spår med något som är hans i slutet som byts ut till något gott när han kommer dit. Eller så gömmer jag godis när han inte ser som han sen får leta upp eller i en gömd kartong som han får slita sönder. Det där med att titta på mig och vänta på "vassego" får han göra många gånger om dagen, fast utan inkallning då... så det är kanske något jag ska lägga till! =)



Han blir bättre och lugnare för varje dag som går och eftersom jag aktiverar honom på olika sätt förvånas jag över att han har sån överskottsenergi. Tror att allt hänger ihop med hans allergier, magont och klådan och att han varit frustrerad och inte kunnat göra sig förstådd. Läser om massa vardags-aktivitetstips överallt och jag gör ju redan det mesta... Har köpt massa böcker och håller på att ta mig igenom dessa när tid för det finns - dock inget med Jeppe Stridh. Tack för tipset i alla fall!

Kram kram på dig!

2008-10-07 @ 20:28:44
Postat av: Catja

Är du åxå en stor pojke?? hihihi



Jag såg med boxern och tänkte direkt på Jazz... hehe. Mycket hårdhänt lek för att han bara blir så jäkla lycklig helt enkelt och inte vet vart han ska ta vägen... :)



Jag har hjälpt grannen en smula med deras hyperaktiva Cavallier. Han är ju ganska enkel för att han bara väger 7 kilo och inte 30. Himla skillnad på ens egna styrka att sätta emot... Han är lika gammal som Jazz nämligen.



Synd att du inte kan komma till Elmia... :( Vi måste styra upp en träff på nåt annat vis!

Ha en go' dag i solen!

Kramis

2008-10-08 @ 10:40:54
URL: http://catjalainen.blogg.se/
Postat av: tina.

Tjena, jag läser ju hund och kattetologikursen från Skara nu och i denna ska vår grupp läsa Cesars bok och analysera för och nackdelar. Jag skulle ju kanske kunna maila dig det arbetet sen om du vill? Vi hade föreläsning med Kerstin Malm också, hon gillar inte Cesar och övriga "quick fix" metoder... Jag gillar hennes metod och Kontaktkontrakt metoden (du har väl läst den boken hoppas jag? =) )MEN jag håller med dig...vad fan ska man göra om det inte funkar då? Alla mjuka metoder kanske inte funkar alltid -det beror så mycket på individen. Jag hoppas hitta min egna väg snart... Helst innan jag skaffar valp =)

Mer om cesar, quick fix och cesars fina koppel står det om i nya numret av djurskyddet sverige som kom hem till mig igår (Kerstin Malm uttalar sig där med). Detta är verkligen i ropet nu!

Fö har jag typ bestämt mig för att läsa på Axelsons i vår =)

Lycka till, kram!

2008-10-09 @ 08:26:16
URL: http://pterno.blogg.se/
Postat av: Catja

Ja, jag skulle haft en dejt, men du vet hur de är... jäkla oseriösa puckon allihop. Så jag sket i det. Tar en lugn hemmakväll och passar på när mamma e borta i helgen. Ska bli skönt att bara få vara ifred med. :)

2008-10-10 @ 11:10:09
URL: http://catjalainen.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0